سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 193420
تاریخ انتشار : 19 شهریور 1392 14:15
تعداد مشاهدات : 96

تحقیق پایانی_مدرسه علمیه الزهرا(س)واوان

آداب نماز در آیات و روایات

خداوند تبارک و تعالی نماز را به جهت اقرار به ربوبیت و دین و اینکه آیین و امر محمد صلی الله علیه و آله فراموش نشود نماز را واجب کرده است. اگر نماز مورد قبول واقع نشود هیچ عملی از انسان پذیرفته نمی شود. پس باید آداب نماز را فراگرفت تا به کمال و قرب الهی رسید. نماز غیر از صورت ، معنایی هم دارد و غیر از این ظاهر ، باطنی دارد. برای ظاهر آدابی است که رعایت نکردن آن موجب باطل یا ناقص شدن نماز می شود. همین طور برای باطن نماز، آدابی است قلبیه باطنیه که رعایت نکردن آن ها نماز معنوی را باطل یا ناقص می کند. چنانچه با مراعات آنها نماز دارای روح ملکوتی می شود و ممکن است پس از مراقبت و اهتمام به آداب باطنیه قلبیه به شخص نمازگزار نصیبی از سر الهی نماز اهل معرفت ، حاصل شود. آداب نماز همان علت های آماده ساز و اسباب کمک رسان در رسیدن به پاره ای از اسرار نماز است، زیرا رسیدن به باطن ممکن نشود جز برای کسی که خاطر او پاک و درون اوصاف و دل او سالم باشد. همان گونه که ظاهر قرآن را جز آن کس که از حدث پاک باشد نمی تواند مس کند و باطن قرآن را جز کسی که از آلودگی های گناه منزه باشد، مس نمی کند، ظاهر نماز را نیز جز با وضو یا غسل نمی توان بجا آورد و باطن آن را نیز بجا نمی آورد جز پاک چشمی که در نماز از آلودگی توجه به غیر معبود مبراست.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا(س) واوان

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

آداب نمازدرآيات وروايات

 

 

 1392

 

فضه قاسمی کلانتر

 

سرکار خانم انجیدنی

 

 جناب آقای محفوظی

 

 آداب ، نماز ، خضوع ، خشوع

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

آداب نماز به اوصاف و احوال فرد نمازگزار برمي گردد، هرچه ادب در نماز بيشتر باشد به تبع آن معرفت الهي و رسيدن به كمال نهايي نيز افزايش مي يابد. آداب جمع مكسر ادب است كه درلغت به معناي «فرهنگ، معرفت، روش پسنديده» ودراصطلاح «ادب شكلي زيباست كه انسان با به كاربستن آن ازخطا محفوظ مي ماند». صلوةدرلغت «دعاست» ودراصطلاح «تعظيم، توجه و انعطاف و پيوستن به حق تعالي است». براي نماز، غير از صورت ظاهري، حقيقت باطني است از جمله: درك عظمت حق تعالي، ضعف و ذلت عبوديت، خضوع و خشوع، ادراك قلبي، تعظيم و تسليم، اخلاص و طمأنينه، لزوم يكي بودن زبان با قلب، اميدوار به لطف پروردگار و ترسان از خلل و نقصان در انجام وظيفه نمازگزار است. از لوازم آداب نماز، طهارت ظاهري وباطني است. طهارت ظاهري همچون مسواك، وضو، غسل، تيمم، لباس، عطرزدن، مكان است. آداب باطني نماز كه بيانگر ادب در نيت، قيام، تكبير، قرائت، قنوت، ركوع، سجود، تشهد و سلام است و در توجه به مبطلات و شبهات نماز ، به ترك مبطلات ،شبهات نماز اشاره شده است. بنابراين رعايت ادب درنماززمينه سازقرب الهي خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :