چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191786
تاریخ انتشار : 28 دی 1391 9:55
تعداد مشاهدات : 92

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

جایگاه مسجد از دیدگاه آیات و روایات

تحقیق پایانی با عنوان جایگاه مسجد از دیدگاه آیات و روایات-مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها  

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

جایگاه مسجد از دیدگاه آیات و روایات

 

1391

 

صفیه یزدآبادی ورنو سفادرانی

معصومه ماهری

سید مجتبی تدین

 

مسجد ، آداب ، کارکرد

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

مسجد اين خانه خدا در روى زمين ، نهادى است كه به امر الهى و به دست مبارك پيامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وآله در نخستين روزهاى تاسيس ‍ حكومت اسلامى ، در مدينه بنيان نهاده شد و از همان آغاز همچون دين مبين اسلام ، جامع و همه جانبه بود.مسجد كه نخستين نهاد عينى تمدن اسلامى محسوب مى شود از همان بدو تاسيس علاوه بر اين كه پايگاه دينى و معبد مسلمين به شمار مى رفت ، نخستين كانون فعاليتهاى سياسى ، اجتماعى ، علمى و فرهنگى مسلمين نيز بود و پايه هاى اساسى حكومت اسلامى در زمان پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله در اين مكان استوار شد چرا كه مقر حاكميت پيامبر در آن قرار داشت و بعدها نيز اصول و مبانى دين اسلام از همين نهاد مقدس به مردم عرضه مى شد.بدين ترتيب مسجد كه خود يك نهاد تمدن اسلامى بود به زودى ، به عنصر مادى و عينى در كنار عنصر فرهنگى اسلام تبديل شد و در تمدن سازى دخيل گشت و به تدريج با توسعه گسترده تمدن اسلامى جاى خود را به عنوان نماد اسلام در سراسر بلاد اسلامى باز كرد به طورى كه هر كجا و در هر شهر و قريه اى كه مسجدى وجود داشت ، آن منطقه جزء قلمرو فكرى و فرهنگى و البته گاه سياسى اسلام شمرده مى شد.مساجد با كاركردهاى متعددى كه داشت ، آن چنان در درون جامعه اسلامى نهادينه شدکه مومنان آن را بر خانه هاى خويش ‍ ترجيح مى دادند، در واقع ويژگى اصلى مسجد اين بود كه هم چون اسلام با همه شؤون زندگى مردم سر و كار داشت و البته به همه آنها جهت الهى و دينى مى داد و اين با روح اسلامى نيز سازگار بود چرا كه اسلام جوهره همه فعاليتهاى مسلمين در جامعه اسلامى را عبوديت مى دانست .اين نهاد مقدس نيز همانند ساير نهادهاى تمدن اسلامى و همچون خود تمدن اسلامى فراز و فرودهاى فراوانى را طى كرد تا به زمان حال رسيد، روزگارى در دوران صدر اسلام ، مسجد قلب تپنده امت و جامعه اسلامى و مقر حاكميت و حضور بزرگترين فرستاده الهى  و مركز بى بديل همه فعاليتها و امور جارى مردم بود، پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله باتوجه به حاکمیت سیاسی غیر از امامان معصوم نقش مسجد در جامعه گاهی پررنگ وگاهی کم رنگ  بوده است .اما امروز شرايط متفاوت است و ما اگر- بخواهيم نمى توانيم نسبت به شرايط مساعد جامعه بى اعتنا باشيم ، امروز در قسمتى از جهان اسلامى انقلابى به پيروزى رسيده است كه كانون جوشش آن ، مساجد بوده و حكومتى بر سر كار آمده است که داعيه دار پايه گذارى نظامى مبنى بر احكام اسلام ناب است و الگوى اين حكومت ، نظام حاكميت پيامبر صلی الله علیه وآله در مدينه النبى است. مبناى ما در نگارش اين نوشتار نيز همين بود؛ چرا كه معتقديم نمى توان بدون شناخت پيشينه و تاريخ يك موضوع و يا نهاد به احياء آن پرداخت ، لازم است كه ابتدا گذشته مسجد و فراز و فرودهاى آن را بشناسيم تا با نگاهى روشن و انديشه اى عبرت يافته وارد ميدان شويم در جهت احياى مساجد اسلامى تلاش ‍ نماييم .در اين نوشتار پس از بررسى برخى مفاهيم مربوطه ،مانند مسجد در اصطلاح،مسجد در لغت،مسجد در قرآن و... به بررسى آداب و احکام مسجد مانند آداب دخول وخروج از مسجد،حکم تنجیس مسجد و.....پرداخته ايم و سپس كاركردهاى متعدد مسجد از جمله جایگاه آموزشی،فرهنگی ،سیاسی و....در صدر اسلام را تبيين نمودهايم ، ، آن چه بايد مورد توجه قرار گيرد اين كه در اين نوشتار تلاش شده است ، حتی الامكان تبيين مطالب توأم با آوردن نمونه هاى تاريخى باشد تا مطالب مزبور مستند و قابل دفاع باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :