پنج شنبه - 2017 دسامبر 14 - 26 ربيع الاول 1439 - 23 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191680
تاریخ انتشار : 5 مرداد 1388 11:4
تعداد مشاهدات : 129

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

عهد و میثاق در آیات و روایات

«وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ» و هنگامی که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا گواهی دادیم. تا مبادا روز قیامت بگوئید ما از این (امر) غافل بودیم.«وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولاً» و به عهد خود وفا کنید همانا (در روز قیامت) از عهد سؤال می شود. عهد در لغت به معنای حفظ و نگهداری چیزی است در همه ی احوال و میثاق به معنای محکم کردن است و عهد و پیمان محکم و استوار را میثاق گویند. پیمان، قرارداد، تعهد، معاهده، ذمه، ذمار، ضمان و ... همگی مترادفهای عهد هستند و همه دلالت دارند بر قرارداد و پیمان بین دو نفر یا دو گروه یا یک نفر و یک گروه (هر کدام با شرایط خاص). منظور از میثاق در آیات و روایات اکثرا همان پیمان خداوند با انسان مبنی بر گواه گرفتن بر ربوبیت خوش یا همان عهد الست است. وفای به عهد نیز به معنای ایفای عهد و به جا آوردن و عمل کردن به پیمان است و در آیات و روایات تأکید فراوانی بر آن شده است. نقض عهد به معنای پیمان شکنی است و وفا نکردن به پیمان و انجام ندادن تعهدات است که در قرآن و سخنان ائمه بسیار مورد مذمت است. همچنین باید یادآور شویم که وفای به عهد و نقض عهد نه تنها در اسلام بلکه در ادیان دیگر و مذاهب دیگر، همچنین در ادوار قل و بعد از اسلام هم وجود داشته است و به آن اهمیت داده می شده است. عهد و میثاق انواع گوناگونی دارد و با قراردادن یک نوع به عنوان مبنا به توضیح آن می پردازیم. عهد به سه سم تقسیم می شود: 1)عهد خدا با انسان که انواع و اقسام و اشکال مختلفی دارد. 2) عهد انسان بر ربوبیت که اشاره به همان عهد انسان در عالم ذر و الست دارد. 3)عهد خدا با پیامبران که خود بر سه قسم است: ایمان و نصرت به پیامبران بعدی، پیمان از همه ی پیامبران و پیمان امانت در ابلاغ وحی. میثاق هم به دو قسم فطری و بدون واسطه و عقلی و با واسطه تقسیم می شود که میثاق فطری عهدی که بین خدا و انسان است بدون اینکه پیامبری واسطه قرار گیرد که همان میثاق عالم ذر است. و میثاق عقلی پیمانهایی است که خداوند توسط پیامبران از انسانها گرفت. در انتهای مطلب عهد را در ابعاد گوناگون فقهی و حقوقی اخلاقی و اجتماعی بیان می کنیم. در بعد فقهی به صیغه و احکام و جزای نقض عهد می پردازیم و در بُعد حقوقی معانی مختلف عهد و واژگان مترادفش در اصطلاح حقوق بیان می شود. در بُعد اجتماعی و اخلاقی، اهمیت و جایگاه عهد و پیمان در اخلاق فردی و نقش آن در زندگی اجتماعی می پردازیم و اینکه عهد و پیمان فردی و وفای به آن تأثیرات مثبت و قابل توجهی در اجتماع دارد.

مدرسه علمیه نور الزهرا (س)  

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عهد و میثاق در آیات و روایات

 

1388

 

نفیسه امراللهی نیا  

خدیجه بوترابی

شهربانو محلاتی

عهد، میثاق، ابعاد فقهی عهد، ابعاد اخلاقی عهد

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

  

«وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ»

و هنگامی که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا گواهی دادیم. تا مبادا روز قیامت بگوئید ما از این (امر) غافل بودیم.«وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولاً» و به عهد خود وفا کنید همانا (در روز قیامت) از عهد سؤال می شود.

عهد در لغت به معنای حفظ و نگهداری چیزی است در همه ی احوال و میثاق به معنای محکم کردن است و عهد و پیمان محکم و استوار را میثاق گویند. پیمان، قرارداد، تعهد، معاهده، ذمه، ذمار، ضمان و ... همگی مترادفهای عهد هستند و همه دلالت دارند بر قرارداد و پیمان بین دو نفر یا دو گروه یا یک نفر و یک گروه (هر کدام با شرایط خاص). منظور از میثاق در آیات و روایات اکثرا همان پیمان خداوند با انسان مبنی بر گواه گرفتن بر ربوبیت خوش یا همان عهد الست است. وفای به عهد نیز به معنای ایفای عهد و به جا آوردن و عمل کردن به پیمان است و در آیات و روایات تأکید فراوانی بر آن شده است. نقض عهد به معنای پیمان شکنی است و وفا نکردن به پیمان و انجام ندادن تعهدات است که در قرآن و سخنان ائمه بسیار مورد مذمت است.

همچنین باید یادآور شویم که وفای به عهد و نقض عهد نه تنها در اسلام بلکه در ادیان دیگر و مذاهب دیگر، همچنین در ادوار قل و بعد از اسلام هم وجود داشته است و به آن اهمیت داده می شده است.

عهد و میثاق انواع گوناگونی دارد و با قراردادن یک نوع به عنوان مبنا به توضیح آن می پردازیم. عهد به سه سم تقسیم می شود: 1)عهد خدا با انسان که انواع و اقسام و اشکال مختلفی دارد. 2) عهد انسان بر ربوبیت که اشاره به همان عهد انسان در عالم ذر و الست دارد. 3)عهد خدا با پیامبران که خود بر سه قسم است: ایمان و نصرت به پیامبران بعدی، پیمان از همه ی پیامبران و پیمان امانت در ابلاغ وحی. میثاق هم به دو قسم فطری و بدون واسطه و عقلی و با واسطه تقسیم می شود که میثاق فطری عهدی که بین خدا و انسان است بدون اینکه پیامبری واسطه قرار گیرد که همان میثاق عالم ذر است. و میثاق عقلی پیمانهایی است که خداوند توسط پیامبران از انسانها گرفت.

در انتهای مطلب عهد را در ابعاد گوناگون فقهی و حقوقی اخلاقی و اجتماعی بیان می کنیم. در بعد فقهی به صیغه و احکام و جزای نقض عهد می پردازیم و در بُعد حقوقی معانی مختلف عهد و واژگان مترادفش در اصطلاح حقوق بیان می شود. در بُعد اجتماعی و اخلاقی، اهمیت و جایگاه عهد و پیمان در اخلاق فردی و نقش آن در زندگی اجتماعی می پردازیم و اینکه عهد و پیمان فردی و وفای به آن تأثیرات مثبت و قابل توجهی در اجتماع دارد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :