جمعه - 2017 دسامبر 15 - 27 ربيع الاول 1439 - 24 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191655
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1388 9:46
تعداد مشاهدات : 81

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

امامت عامه از منظر قرآن و عقل

اين تحقيق كه با عنوان امامت عامه مزين شده، بر آن است تا با تمسك به قرآن كريم و بهرمندي از عقل، اين نعمت بي نظير الهي، پيرامون امامت عامه كندوكاوي داشته باشد. بررسي موضوع امامت به معناي عام آن با توجه به جايگاهي كه شيعه براي آن متصور است فراتر از امامت خاصه به عنوان صرف جانشين رسول خدا (ص) مي باشد. نگاه هستي شناسانه به امام و جايگاه امامت با استناد به آيات شريفه قرآن در بررسي ويژگي هاي امام و اثبات ضرورت ويژگي هايي چون صبر، هدايت و هدايت گري امام، محور بودن امام در سنجش سعادت و شقاوت افراد با توجه به ميزان تبعيت و پيروي آن ها از امام انتخابي خويش به عنوان مقتدا و الگو، وواجب الاطاعه بودن امام از ويژگي هاي قابل اثبات براي امام است، كه به دليل شايستگي هاي ذاتي، اورا زيبنده مقام امامت نموده است. رشد روز افزون عقل گرايي در جوامع انساني ضرورت پرداختن به اثبات هاي عقلي را روشن مي سازد تا انسان با يقين و باور قلبي به گزينش امام به عنوان كسي كه بايد درهمه امور زندگي، جزئيات و كليات از او تبعيت كرد را، آشكار مي سازد. اثبات وجود حجت الهي در هر زمان و اثبات ضرورت حجت الهي با دلايل عقلي چون قاعده لطف كه همه متكلمان به آن اعتقاد دارند، بهرمندي از براهيني چون امكان اشرف و برهان عنايت در فلسفه كه كاملا عقلي است، قدرت بالاي شيعه را نسبت به اثبات اصل اعتقادي خود مي رساند. وجود بايستگي هايي چون عصمت، افضليت، تعيين الهي و ... از جمله ويژگي هايي است كه با رويكردكلامي، در بين مذاهب اسلامي از بحث هاي چالش برانگيز بوده است بدين ترتيب نگاه متفاوت مذاهب مختلف در واقع مبين جايگاه و شاني است كه براي امام مورد نظر خود قائل هستند. با اين توصيف جايگاهي كه شيعه براي امام به معناي عام آن قائل است عبارتست از حجتي كه استمرار وجود او درهر زمان قابل اثبات است و امام شخصي است كه با توجه به شايستگي هاي ذاتي به مقام ولايت بركل عالم امكان مي رسدكه همه اين قدرت و اختيارات او در طول اراده وقدرت خداوند و به اذن خداوند مي باشد. بنابراين لازمه قرار گرفتن در چنين جايگاهي داشتن ويژگي هاي خاص چون مصون بودن از هرگونه عيب دروني وبيروني است و امام كسي است كه از نظر توانمندي هاي مختلف در عرصه علم و قدرت وفضايل و... سرآمد عصر خويش مي باشد.

مدرسه علمیه نور الزهرا (س)  

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

امامت عامه از منظر قرآن و عقل

 

1388

 

نفیسه علیمردانی

رحیم لطیفی

طوبی شاکری

امام، عقل، عصمت، اعلميت، افضليت، نصب الهي

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 اين تحقيق كه با عنوان امامت عامه مزين شده، بر آن است تا با تمسك به قرآن كريم و بهرمندي از عقل، اين نعمت بي نظير الهي، پيرامون امامت عامه كندوكاوي داشته باشد. بررسي موضوع امامت به معناي عام آن با توجه به جايگاهي كه شيعه براي آن متصور است فراتر از امامت خاصه به عنوان صرف جانشين رسول خدا (ص) مي باشد. نگاه هستي شناسانه به امام و جايگاه امامت با استناد به آيات شريفه قرآن در بررسي ويژگي هاي امام و اثبات ضرورت ويژگي هايي چون صبر، هدايت و هدايت گري امام، محور بودن امام در سنجش سعادت و شقاوت افراد با توجه به ميزان تبعيت و پيروي آن ها از امام انتخابي خويش به عنوان مقتدا و الگو، وواجب الاطاعه بودن امام از ويژگي هاي قابل اثبات براي امام است، كه به دليل شايستگي هاي ذاتي، اورا زيبنده مقام امامت نموده است.

رشد روز افزون عقل گرايي در جوامع انساني ضرورت پرداختن به اثبات هاي عقلي را روشن مي سازد تا انسان با يقين و باور قلبي به گزينش امام به عنوان كسي كه بايد درهمه امور زندگي، جزئيات و كليات از او تبعيت كرد را، آشكار مي سازد. اثبات وجود حجت الهي در هر زمان و اثبات ضرورت حجت الهي با دلايل عقلي چون قاعده لطف كه همه متكلمان به آن اعتقاد دارند، بهرمندي از براهيني چون امكان اشرف و برهان عنايت در فلسفه كه كاملا عقلي است، قدرت بالاي شيعه را نسبت به اثبات اصل اعتقادي خود مي رساند. وجود بايستگي هايي چون عصمت، افضليت، تعيين الهي و ... از جمله ويژگي هايي است كه با رويكردكلامي، در بين مذاهب اسلامي از بحث هاي چالش برانگيز بوده است بدين ترتيب نگاه متفاوت مذاهب مختلف در واقع مبين جايگاه و شاني است كه براي امام مورد نظر خود قائل هستند. با اين توصيف جايگاهي كه شيعه براي امام به معناي عام آن قائل است عبارتست از حجتي كه استمرار وجود او درهر زمان قابل اثبات است و امام شخصي است كه با توجه به شايستگي هاي ذاتي به مقام ولايت بركل عالم امكان مي رسدكه همه اين قدرت و اختيارات او در طول اراده وقدرت خداوند و به اذن خداوند مي باشد. بنابراين لازمه قرار گرفتن در چنين جايگاهي داشتن ويژگي هاي خاص چون مصون بودن از هرگونه عيب دروني وبيروني است و امام كسي است كه از نظر توانمندي هاي مختلف در عرصه علم و قدرت وفضايل و... سرآمد عصر خويش مي باشد.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :