چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 191645
تاریخ انتشار : 23 دی 1388 8:31
تعداد مشاهدات : 56

تحقیق پایانی -مدرسه علمیه نورالزهرا(س)

بررسی حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه آیات و روایات

آنچه در این پایان نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، شکر در آیات و روایات است، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی شکر پرداخته شده است. که شکر در لغت به معنای سپاسگزاری و شناخت نعمت و اظهار آن است.و باید توجه داشت که شکرگزاری وظیفه حتمی و اولیه و اخلاقی در مقابل پروردگار است زیرا که همه چیز از جانب اوست و او بی­نیاز از شکر بندگان است و منافع آن شامل حال خود انسان می­شود. در قسمت بعد معنای مترداف و متضاد از جمله: حمد و مدح، کفران نعمت توضیحاتی داده شده است. که برترین مرحله شکر، با توجه به روایات و اعتراف به عجز و ناتوانی از شکر خداوند و کمترین مرحله آن این است که انسان نعمت را مستقیماً از خداوند تبارک و تعالی بداند و جز او علتی برای آن نداند که در رساله به این مطالب هم اشاره شده است.پس شناخت شکر، در مورد لزوم و علت شکرگزاری از دیدگاه عقل و آیات و روایت توضیحاتی داده شد و عقل که همان قوه تشخیص و ادارک و وادار کننده انسان به نیکی و صلاح و باز دارنده از شر و فساد است. که لزوم شکر از خالق را درک می­کند و مشخص شد که شکر یکی از لشکریان عقل و زینت اوست. انسان به کمک عقلش می­فهمد که باید شکرگزار منعم باشد ولی اینکه منعم کیست و چگونه باید از او تشکر کرد را انبیاء و معصومین­(علیها السلام) به ما یاد می­دهند. با توجه به اینکه در برابر چه کسانی باید شکرگزار بود به انواع شکر پرداخته­ایم که شامل: شکر در برابر خدا، شکر خدا از بنده و شکر در برابر مردم می­باشد. و باید دانست که ادای حق شکر پروردگار بسیار مشکل است و توفیق شکرگزاری از جانب اوست. تشکر از مردم نیز باعث استحکام روابط اجتماعی و موجب دوستی و صمیمیت می­شود و باید توجه داشت که اگر به نظر استقلال تشکر از مخلوق انجام شود مورد قبول خداوند نیست. باید همه چیز را از خدای تعالی دید و آن شخص را واسطه خیر دانست.و به این مهم رسیدیم که شکرگزاری فقط به زبان نیست و اقسامی دارد از جمله شکر قلبی، شکر زبانی و شکر عملی و در مورد هر کدام به طور مجزا مطالبی گفته شد. در پایان به اثرات شکر و اثرات ناسپاسی پرداخته­ایم و هدف اصلی ما ترغیب و تشویق مخاطب به شکرگزاری می­باشد که از مهمترین اثرات شکر، ازدیاد نعمت است و این افزایش به صورت کیفی و کمی، مادی و معنوی می­باشد.و هدف از این تحقیق این بوده است که سعی کنیم که در برداشت و طرز دید خود تجدید نظر کرده و به نعمت­های اطرافمان توجه بیشتری داشته باشیم و مثب بین باشیم و فقط به کمبودها و محرومیت­ها توجه نداشته باشیم و بدانیم آنچه در اختیار ماست از جانب خداوند قادر است و توحید خود را قوی کنیم و نعمت­ها را در مسیری که او فرمان داده است استفاده کنیم

مدرسه علمیه نور الزهرا (س)  

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی حقوق متقابل والدین و فرزندان از دیدگاه آیات و روایات

 

 

 

1388

 

نگار اسدی           

خدیجه بوترابی   

 

طوبی شاکری   

شکر، حمد، مدح، ناسپاسی و کفران نعمت.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

آنچه در این پایان نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، شکر در آیات و روایات است، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی شکر پرداخته شده است. که شکر در لغت به معنای سپاسگزاری و شناخت نعمت و اظهار آن است.و باید توجه داشت که شکرگزاری وظیفه حتمی و اولیه و اخلاقی در مقابل پروردگار است زیرا که همه چیز از جانب اوست و او بی­نیاز از شکر بندگان است و منافع آن شامل حال خود انسان می­شود.

در قسمت بعد معنای مترداف و متضاد از جمله: حمد و مدح، کفران نعمت توضیحاتی داده شده است. که برترین مرحله شکر، با توجه به روایات و اعتراف به عجز و ناتوانی از شکر خداوند و کمترین مرحله آن این است که انسان نعمت را مستقیماً از خداوند تبارک و تعالی بداند و جز او علتی برای آن نداند که در رساله به این مطالب هم اشاره شده است.پس شناخت شکر، در مورد لزوم و علت شکرگزاری از دیدگاه عقل و آیات و روایت توضیحاتی داده شد و عقل که همان قوه تشخیص و ادارک و وادار کننده انسان به نیکی و صلاح و باز دارنده از شر و فساد است. که لزوم شکر از خالق را درک می­کند و مشخص شد که شکر یکی از لشکریان عقل و زینت اوست. انسان به کمک عقلش می­فهمد که باید شکرگزار منعم باشد ولی اینکه منعم کیست و چگونه باید از او تشکر کرد را انبیاء و معصومین­(علیها السلام) به ما یاد می­دهند.

با توجه به اینکه در برابر چه کسانی باید شکرگزار بود به انواع شکر پرداخته­ایم که شامل: شکر در برابر خدا، شکر خدا از بنده و شکر در برابر مردم می­باشد. و باید دانست که ادای حق شکر پروردگار بسیار مشکل است و توفیق شکرگزاری از جانب اوست.

تشکر از مردم نیز باعث استحکام روابط اجتماعی و موجب دوستی و صمیمیت می­شود و باید توجه داشت که اگر به نظر استقلال تشکر از مخلوق انجام شود مورد قبول خداوند نیست. باید همه چیز را از خدای تعالی دید و آن شخص را واسطه خیر دانست.و به این مهم رسیدیم که شکرگزاری فقط به زبان نیست و اقسامی دارد از جمله شکر قلبی، شکر زبانی و شکر عملی و در مورد هر کدام به طور مجزا مطالبی گفته شد.

در پایان به اثرات شکر و اثرات ناسپاسی پرداخته­ایم و هدف اصلی ما ترغیب و تشویق مخاطب به شکرگزاری می­باشد که از مهمترین اثرات شکر، ازدیاد نعمت است و این افزایش به صورت کیفی و کمی، مادی و معنوی می­باشد.و هدف از این تحقیق این بوده است که سعی کنیم که در برداشت و طرز دید خود تجدید نظر کرده و به نعمت­های اطرافمان توجه بیشتری داشته باشیم و مثب بین باشیم و فقط به کمبودها و محرومیت­ها توجه نداشته باشیم و بدانیم آنچه در اختیار ماست از جانب خداوند قادر است و توحید خود را قوی کنیم و نعمت­ها را در مسیری که او فرمان داده است استفاده کنیم


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :