پنج شنبه - 2018 آوريل 19 - 4 شعبان 1439 - 30 فروردين 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189423
تاریخ انتشار : 1 شهریور 1395 8:32
تعداد مشاهدات : 463

مدرسه کریمه اهل بیت علیهم السلام

تسویف ؛ حربه ی شیطان

شیطان در دو عرصه وارد می شود: یکی به تاخیر انداختن یاد خدا که تجلی اصلی آن در نماز است و دیگری تاخیر انداختن توبه .



شیطان طمع بیجا نسبت به عفو و رحمت الهی برای ما ایجاد می کند و حربه ی شیطان تسویف است .تسویف یعنی به تاخیر انداختن کار خیر. ممکن است که آرزوی شیطان این باشد که نماز بعضی ها را از اول وقت به تاخیر بیندازد. پیامبر تسویف را شعار شیطان می داند که به قلب مومن القاء می شود. شعار هر شخصی، فشرده ای از آرمان ها و اهداف آن شخص یا امت است . یعنی عصاره ی تمام نیرنگ های شیطانی در تسویف خلاصه می شود. امیرالمومنین در نهج البلاغه آسیب جامعه ی دینی را تسویف معرفی می کند. حضرت امیر می فرماید :جاهلان شما اهل افراط در گناه هستند و دانشمندان شما اهل تسویف هستند. در مقابل آن خداوند می فرماید : سبقت بگیرید به سوی خیرات . شتاب گرفتن در کار خیر توصیه شده است ولی در کارهای دیگر نباید عجله کرد. در روایتی داریم که ابلیس بر موسی متجلی شد و گفت که من می خواهم با هزار و سه موعظه تو را نصیحت کنم. موسی به خدا می گوید که آیا نصیحت های شیطان را گوش بدهم ؟ خطاب آمد که به شیطان بگو هزار موعظه را واگذار و سه موعظه ی آخر را بگو. زیرا هزار موعظه ی اول او سرتاسر دروغ و باطل است اما سه تای آن درست است برای اینکه شما را جلب کند. ابلیس گفت : هر وقت کار خیری به تو می رسد به سمت آن شتاب کن. به محض اینکه نیت خیری در ذهن تو بوجود می آید من وارد عمل می شوم و تو را از کارت باز خواهم داشت . دیگر اینکه هر وقت که غضب کردی بدان که قلب تو در دست من مثل موم نرم می شود پس از غضب دوری کن. دیگر اینکه وقتی در جایی با نامحرم خلوت می کنی نفر سوم من هستم پس از خلوت کردن با نامحرم بپرهیز.( از مصادیق خلوت می تواند تلقن یا اینترنت هم باشد)

 

توصیه ی اول شیطان این است که کار خیر را به عقب نینداز. شیطان در دو عرصه وارد می شود. یکی به تاخیر انداختن یاد خدا که تجلی اصلی آن در نماز است.این کار شیطانی بنام رها است .این شیطان می خواهد بگوید که آزاد و رها باش و خودت را اسیر قید و بند نکن. داریم که هر انسانی را چندین بار برای مناجات سحرگاهی بیدار می کنند اما این شیطان مرتب به او می گوید که شب تو طولانی است بخواب، فرصت هست. گاهی ما در شب بیدار می شویم که نماز صبح بخوانیم ولی می گوییم وقت هست ، بعد می خوابیم و نماز صبح مان قضا می شود. این کار شیطان است که در خواب هم ما را آسوده نمی گذارد . شیطان می داند نماز یک دژ محکم در مقابل شیاطین و فراری دهنده ی شیاطین است .پس تا می تواند نسبت به حقانیت نماز و تاخیر انداختن در نماز تلاش می کند. اگر شیطان موفق بشود که نماز صبح کسی را قضا کند ، شروع به پایکوبی و هله هله کردن می کند. زیرا شیطان می داند که با این کار، در خیرات و برکات را در تمام روز به روی این بنده بسته است . روایت داریم :تمام مستحبات عمر شما نمی تواند جای یک نماز صبح قضا شده را پُر کند. حج عمره ، زیارت امام حسین(ع) و ساختن مسجد از مستحبات است .در بعضی جهات شیطان ما را به مستحباتی قانع می کند تا واجب را از ما بگیرد یا در آن تاخیر بیندازد. ما از نماز صبح بخاطر مراسم عزاداری غافل می شویم و در اینجا شیطان خوشحال می شود. به میزان انس مردم به محراب و مسجد، ما می توانیم امیدوار باشیم که زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) هستیم . مهمترین حربه ی شیطان تسویف در توبه و استغفار است. بیشترین فریاد اهل جهنم، از تسویف و به تاخیر انداختن توبه و استغفار است .زیرا آنها می بینند که فاصله ی بین مقام آنها تا بهشتیان  به اندازه ی یک توبه است.  در شهر جوانی شهره به بدنامی داشت .او بیمار شد و در لحظات آخر عمرش دید که در پرونده اش هیچ نقطه ی سفیدی ندارد. او لحظه ای اشک برای بدبختی خودش ریخت و گفت: ای کسی که دنیا و آخرت را داری، رحم کن به کسی که نه دنیا دارد و نه آخرت، بعد جان داد . مردم جسد او را در بین آشغالها ریختند و از مردن او خوشحال شدند. در مکاشفه ای به یکی ازعرفای بزرگ گفته شد که یکی از اولیاء ما از دنیا رفته است و بدن او را در زباله دانی انداخته اند، بدن او را بردار ،او را غسل بده و کفن کن و در قبرستان مسلمین دفن کن. خطاب آمد که او در لحظه ی آخر به سوی ما بازگشت .ما وظیفه داریم که از گناهان مان وظیفه استغفار کنیم زیرا پیامبر هفتاد بار در روز استغفار می کردند. استغفار هم آثار معنوی و هم آثار مادی دارد. در سوره نوح آیات ده یا دوازده داریم : بسوی پروردگارتان استغفار کنید که او را آمرزنده می یابید ، درهای خیرات و برکات به سوی شما باز می شود ، خدا با فرزندان و اموال شما را مدد می کند. برای شما بادهای پربرکت و نهرهای جاری فراوانی می آورد. شیطان ما را از آثار گناه دور می کند . استغفار اثر مخرب گناه را از بین می برد. یکی از اثرات مخرب گناه، ایجاد گره های کور اقتصادی است و بی برکتی در کسب و کار است .ممکن است که مشکل اقتصادی فعلی بخاطر شیوع گناه و دوری از یاد خدا باشد .خیلی از تنگدستی ها بخاطر اعراض از یاد خداست .اعراض از نماز بی برکتی و نکبتی می آورد. وقتی افراد از تنگدستی و شرایط اقتصادی به آیت الله بهجت شکایت می کردند ایشان به این روایت از پیامبر استناد می کردند که می فرمود: آیا شما را خبر ندهم از درد و درمان تان، تنها درد شما گناهان تان است که آثار بی برکتی آن در زندگی شما آمده است و تنها درمان شما استغفار است .

 

گاهی شیطان ما را از فهم دقیق استغفار دچار غفلت می کند. ممکن است که شیطان القاء کند که همین استغفرالله که گفتی کافی است و بعد می توانی دوباره گناه کنی .معنای توبه ی حقیقی این نیست .پیامبرفرمود: آیا می دانید توبه کننده ی حقیقی کیست ؟ گفتند: خیر، فرمود: کسی که توبه می کند و حق الناس را ادا نمی کند توبه کننده ی حقیقی نیست .، کسی که توبه می کند و رفت و آمدهایش را تغییر نمی دهد توبه کننده ی حقیقی نیست . کسی که خورد و خوراکش را تغییر نمی دهد توبه کننده ی واقعی نیست .کسی که انگیزه اش در بندگی و عبادت بیشتر نمی شود توبه کننده نیست .کسی که از زبانش محافظت نمی کند و آرزوهایش را کوتاه نمی کند توبه کننده نمی کند . اگر کسی چنین توبه کننده ای باشد مثل این است که گناه نکرده است. امام رضا(ع) می فرماید: کسی که توبه می کند و مداومت برگناه دارد گویی خداوند را مسخره می کند. وقتی ما توبه می کنیم باید تغییراتی در ما ایجاد بشود.

 

در سوره کهف خداوند ذوالقرنین را یک عبد صالح معرفی می کند. حکومت او جهانی شد .ذو القرنین بر امتی گذر کرد که خیر و برکت مادی زیادی داشتند و از سختی ها و بیماریها دور بودند. او تعجب کرد و از یکی از دانشمندان علت را پرسید .دانشمند گفت :تمام این خیرات و برکات بخاطر این است که ما از استغفار غافل نمی شویم . اگر گناه جدید فراگیر بشود، خداوند بلای جدیدی را می آورد. در جای دیگر داریم که وقتی گناه زیاد بشود کسانی که در دل شان رحم نیست بر جامعه مسلط می شوند. اگر ما آثار گناه مخرب را بفهمیم ضرورت استغفار برای ما مشخص می شود.

برگرفته از سخنان حجه الاسلام حیدری کاشانی


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :