پنج شنبه - 2018 آوريل 26 - 11 شعبان 1439 - 6 ارديبهشت 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189420
تاریخ انتشار : 8 شهریور 1393 8:8
تعداد مشاهدات : 103

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه کوثر

تفسير « لااكراه في الدين » از ديدگاه مفسرين معاصر

مطابق نظر مفسرین آیه «لا اکراهَ فی الدین»، دلالتی بر اکراه و اجبار ندارد؛ زیرا اولاً، دین مجموعه ای از معارف علمی است که معارف عملی به دنبال دارد و جامع آن معارف اعتقادات است که از امور قلبی می باشد و اکراه و اجبار در آن راه ندارد؛ چرا که، کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری و اعضا و جوارح انسان می باشد نه در امور قلبی و اندیشه و باور او؛ ثانیاً، راه از بی راهه و هدایت از گمراهی مشخص شده و آثار خیر و سوء آن بر همگان معلوم گردیده، بنابراین دیگر علت ندارد که کسی را بر انتخاب راه راست (پذیرش دین) اکراه و یا اجبار کنند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه : كوثر

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تفسير « لااكراه في الدين » از ديدگاه مفسرين معاصر

1393

نفيسه عروجي

خانم جزايري

خانم ارفع

اكراه _ اجبار _ دين _ تفسير

چكيــــــــــــــــــده

مطابق نظر مفسرین آیه «لا اکراهَ فی الدین»، دلالتی بر اکراه و اجبار ندارد؛ زیرا اولاً، دین مجموعه ای از معارف علمی است که معارف عملی به دنبال دارد و جامع آن معارف اعتقادات است که از امور قلبی می باشد و اکراه و اجبار در آن راه ندارد؛ چرا که، کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری و اعضا و جوارح انسان می باشد نه در امور قلبی و اندیشه و باور او؛ ثانیاً، راه از بی راهه و هدایت از گمراهی مشخص شده و آثار خیر و سوء آن بر همگان معلوم گردیده، بنابراین دیگر علت ندارد که کسی را بر انتخاب راه راست (پذیرش دین) اکراه و یا اجبار کنند.

در این نوشته با مطالعه ی مطالب جمع آوری شده از طریق کتابخانه ای در طی دو فصل که با رویکرد توصیفی- تحلیلی بیان شده اند، در می یابیم شبهات و اشکالاتی چون: تنافی آیه مذکور با حکم اعدام مرتد، ناسازگاری عدم اجبار در پذیرش دین با فرمان خداوند بر جنگ با کفار و... که از سوی معاندین و برخی از جاهلان رواج می یابد، وارد نیست و هم چنین آن گونه که برخی از مفسرین بیان داشته اند، آیه مذکور نسخ نشده و بر حال خود باقی است.

کلید واژگان: اکراه، اجبار، دین، تفسیر


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :