پنج شنبه - 2018 سپتامبر 20 - 10 محرم 1440 - 29 شهريور 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189197
تاریخ انتشار : 5 مهر 1390 13:59
تعداد بازدید : 189

تحقیقات پایانی - حوزه باقرالعلوم علیه السلام

جایگاه ولایت در قرآن

تحقیق حاضر در صدد تبیین رهنمودهای قرآن کریم برای شناخت بهتر از موضوع ولایت می باشد.کثرت استعمال این واژه در قرآن و به کارگیری آن در معنای متعدد نشان از اهمیت و جایگاه این مفهوم در قرآن دارد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

جایگاه ولایت در قرآن

 1390

مهدیه ملک زاده

محمدرضااخضریان کاشانی  

محمدحسن برهانی فر

ولایت، ولی، امامت،حاکمیت.  

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

تحقیق حاضر در صدد تبیین رهنمودهای قرآن کریم برای شناخت بهتر از موضوع ولایت می باشد.کثرت استعمال این واژه در قرآن و به کارگیری آن در معنای متعدد نشان از اهمیت و جایگاه این مفهوم در قرآن دارد. آنچه سبب شد که این تحقیق صورت بگیرد، در درجه اول احساس نیاز شخصی محقق برای رسیدن به شناخت بهتر از این مسئله مهم و به نوعی پاسخ دادن به برخی سوالات و شبهات ذهنی نسل جوان بود.ازاین رو با مطالعه کتب مختلف و تفاسیر موجود تا حدودی به این سوالات پاسخ داده شده است. در این تحقیق مفهوم ولایت در لغت و اصطلاح و قرآن بررسی شده است.  برای این واژه معانی متعددی آمده که در همگی آنها، همان معنای اصلی قرابت و به هم پيوستگی که موجب نوعی حق تصرف و مالکيت تدبير در غير است، وجود دارد. آن معنايی که محور اصلی اين تحقيق است،معنای زمامداری و صاحب اختياری می باشد.در فصل بعد به اقسام ومراتب ولایت پرداخته شده است. برای این واژه تقسیمات متعددی بیان شده که درکلی ترین تقسیم،ولایت در قرآن به دو قسم ایجابی و سلبی تقسیم می شود. ولایت ایجابی ولایتی است که از سوی قرآن به رسمیت شناخته شده است. از سوی دیگر ولایت سلبی مورد مذمت واقع شده و از پذیرش آن نهی شده که همان ولایت شیطانی است. برای ولایت ایجابی نیز تقسیمات مختلفی قائل شده اند که در جای خود مورد تبیین و توضیح قرار گرفته است و در مورد مراتب ولایت باید گفت این مقام اولاً و باالذات از آن خدا بوده و در مرتبه بعد، از آن انبیاء وامامان معصوم می شود. ولایت آن ها بالغیر بوده و مظهری از ولایت الهی می باشد. در فصل آخر به مسئله ولایت از منظر آیات پرداخته شده و در این رابطه دو بحث مطرح است؛ولایت عامه و ولایت و امامت خاصه. در بُعد ولایت عامه اشاراتی در آیات وجود دارد که هر آیه همراه با شأن نزول و روایات وارده، در متن آمده است. برای ولایت خاصه نیز آیات قرآن دو دسته می باشد. دسته اول آیاتی که اشاره غیر مستقیم به این موضوع دارد و دسته دوم آیاتی که اشاره مستقیم به این موضوع دارد که این دسته آیات مد نظر این تحقیق بوده است. در تفسبر آیات از کتب شیعه و سنی استفاده شده و آنچه از مطالعه و تحقیق این تفاسیر دریافت می شود این است که ریشه اختلاف شیعه و سنی در برداشت از ولایت، ناشی از ایرادها و بهانه جویی های برخی مغرضین می باشد وگرنه روایت وارده از تفاسیر سنی در بسیاری موارد همسو با روایات شیعه است. این بهانه جویی ها ناشی از تعصب و عدم پذیرش ولایت شخص امیر المومنین است که سبب شده این افراد به سراغ تفسیری از آیات و روایات بروند که با شواهد ارائه شده از سوی خودشان هم، سازگاری ندارند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :