شنبه - 2018 نوامبر 17 - 9 ربيع الاول 1440 - 26 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188768
تاریخ انتشار : 6 مهر 1390 2:41
تعداد بازدید : 147

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

شناخت انسان از منظر قرآن

قرآن به بهترین شکل ممکن درباره ی انسان سخن گفته و واقعیتهای مربوط به او را بیان کرده است. قرآن در زمینه ی بیان واقعیتهای مربوط به انسان ، او را با عالیترین تعبیر ستوده و بعنوان خلیفه ا... معرفی کرده است. قرآن انسان را موجود آگاه بالفعل می داند نه موجود آگاه بالقوه . خدای سبحان ارواح بشر را با فطرت توحیدی آفریده و آن شکل خلقت را تغییر ناپذیر معرفی کرده است و به نفس انسان ، فجور و تقوا را الهام کرده است. علوم فطری، گرایشات فطری، لزوم حرکت در مسیر فطرت و شکوفایی فطرت با تقوا از اهم مطالبی است که باید به آن ها اهمیت داده شود. فطرت و طبیعت هر دو از قوای روحی انسان است با این تفاوت که فطرت ، نحوه ی هستی روح بلند انسانی است و مرتبه ی وجودی آن نسبت به طبیعت بالاتر است و همچنین وجود انسان همانند عوالم هستی ، دارای مراتب چهارگانه است که از بدن مادی تا روح الهی او امتداد دارد. نتیجه گرفته شده است که انسان در ساختارهای وجودی خویش از دیگر موجودات ممتاز شده است، چه در ناحیه خواستگاه تمایلاتش و چه در ساختار علمی وجودش و توانائیهایش. بنابراین اگر انسان بخواهد از این عالم بهره ی درست ببرد یا به آن بهره دهد، هم باید خود را مسخرّانه بشناسد و هم جهان را بر این اساس، هر که داعیه اصالتِ خود را داشته باشد وهمچون شیطان ، از «من» دم بزند و «انا خیرٌ » بگوید، هرگز نمی تواند خود را بشناسد و نائب خدا شود. زیرا چنین فردی اصالتاً به کار خودش پرداخته و خود را اصیل دانسته است. آیات قرآن کریم این حقیقت را به شکلهای گوناگون روشن بیان کرده است.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


شناخت انسان از منظر قرآن

1390
فرزانه خدام
خانم طبقچی
فرزانه نیکو برش
انسان - موجود- قرآن

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


انسان از جمله موجودات شگفت انگیز عالم هستی است که دارای جنبه های مختلفی می باشد و با توجه به هر جنبه ای ، موضوع علمی از علوم بشر قرار می گیرد، چون محور و اساس مسائل اسلام انسان است.

شناخت سعادت و کمال مطلق انسان بستگی به شناخت حقیقت او دارد که سبب شناخت خدای متعال و پیامبران الهی می شود و اهمال در شناخت انسان سبب گمراهی و سرکشی و فرو رفتن در مفاسد اخلاقی می شود.

شناخت انسان راههای مختلفی دارد، بهترین آن ، شناخت حقیقت وجودی اوست که این امر از طریق اثبات روح و نفس او حاصل می شود. اثبات روح نیز از طریق دلایل عقلی و نقلی (آیات قرآنی) صورت می گیرد، پس از اثبات چنین مقوله ای ، حقیقت وجودی انسان شناخته می شود.

از این رو آشکار می شود که انسان دارای ویژگی ها واوصافی است که یا پسندیده است یا نکوهیده و مبدأ این اوصاف یا ریشه در طبیعت او دارد و یا ناشی از سوء اختیار وی است. اوصاف پسندیده از قبیل: قانونمند بودن ، ابدی بودن، خلیفه ا... بودن و اوصاف نکوهیده ای از قبیل (عجول بودن،  جزوع بودن و ... )

اینجاست که با بررسی ابعاد وجودی انسان، فضیلت و برتری انسان نسبت به دیگر موجودات نمایان می شود. و لازم می آید که تفاوتهای او با حیوان و دیگر جانداران احساس شود از قبیل اینکه در ناحیه خواسته ها و آگاهی ها در سطح وسیعتری قرار دارد، شناخت او از جهان خود بسیار وسیع تر است و این ناشی از کرامت وجودی انسان است که پروردگار حکیم به او عطا فرموده است.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :