دوشنبه - 2018 اکتبر 22 - 12 صفر 1440 - 30 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188693
تاریخ انتشار : 5 بهمن 1394 10:58
تعداد بازدید : 161

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

ظرفیت سازی ایمان در فلسفه برای کودکان

ظرفيت سازي شناسايي ظرفيت هاي بالقوه وجودي فرد و سپس بالفعل نمودن آنها است. در ظرفيت سازي ايمان در واقع بايستي ظرفيت هاي متعدد بالقوه اي در هر فرد به وديعه گذاشته شده تا به كمك آنها بتواند باور قلبي و ايمان حقيقي را بارور كند، شناسايي و آنها را به فعليت برسانيم. يكي از اصول تعليمات قرآن كريم دعوت به تفكر و تعقل و تدبر است و از دو راه انسان ها را به تفكر و انديشيدن فرا مي خواند: دسته اي از آيات با ذكر تفكر و تعقل، تشويق و امر به تفكر و تعقل نموده اند و دسته ديگري از آيات با طرح برهان عقلي و فكري تشويق به تفكر نموده اند. در روايات معصومين (عليهم السلام) هم مانند قرآن از دو راه جامعه بشري به تفكر دعوت شده اند: گروه اول كه مستقيماً در متن روايت اشاره به اين موضوع شده مانند: « تفكر ساعة خير من عبادة سنة » و گروه دوم نيز ارائه معارف برهاني كه درك آنها بدون تفكر ممكن نيست.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

ظرفیت سازی ایمان در فلسفه برای کودکان

 

1394

نسیبه حسین زاده

مریم زارع اقدم

 

 طوبی شاکری

 

ظرفیت سازی ایمانی، فلسفه برای کودکان، تفکر، تعقل، ایمان

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

پژوهش حاضر با موضوع "ظرفیت سازی ایمان در فلسفه برای کودکان" ارائه شده است.

از آنجا که هدف در آموزش و پرورش باید تربیت انسان تراز در افق1414 باشد- لذا برای دستیابی به این هدف باید از تمام امکانات و ابزارهای موجود به نحو شایسته ای در راستای رسیدن به آن کمک بگیریم.در پژوهش حاضر سعی بر این بوده تا با شناخت اجمالی یکی از این ابزارها یعنی فلسفه برای کودکان-در جهت رشد تفکر- و در نظر گرفتن نقاط چالش زای آن و در نهایت بررسی چگونگی ایجاد و پرورش ظرفیت ایمانی کودکان در این طرح ،گامی در جهت رسیدن به هدف متعالی تربیتی کودکان جامعه دینی خویش برداریم.

مطالب پیرامون این بحث را میتوان در کتب، مقالات علمی،مجلات و سایتهای مختلف علمی دنبال کرد. همچنین قرآن و کتب روایی سرشار از معارفی است که در راستای تکمیل موضوع به برخی از آنها اشاره شده است. با توجه به مجموعه این پژوهش و استناد به آیات و روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام میتوان دریافت که:

در منابع اسلامی نقش تفکر در کمال معنوی بشر،شکل گیری و رشد ایمان تا بدانجاست که خداوند به صراحت در آیات خود اشاره میدارد که ایمان واقعی فقط از راه تفکر و تعمق است. از اینجاست که ضرورت پرداختن به روشهای استدلال در نظام آموزشی کودکان و از جمله کاربردی ترین روش موجود یعنی فلسفه برای کودکان روشن میشود.

البته مساله اساسی ای که در استفاده و بسط این روشها باید مد نظر قرار بگیرد، بومی کردن برنامه و همسو کردن آن با ارزشهای فرهنگی و دینی مورد نظر میباشد تا به بهترین وجه نتیجه مطلوب که ایجاد ظرفیت ایمانی بوسیله فلسفه برای کودکان است حاصل شود.

 


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :