جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188658
تاریخ انتشار : 3 بهمن 1389 8:6
تعداد مشاهدات : 214

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

تعدد زوجات در اسلام

تعدد زوجات كه عده اي بر آن خرده گرفته و آن را به اسلام نسبت مي دهند از سال ها پيش از اسلام رواج داشته و اسلام بود كه آن را مقيد و محدود ساخت. تعدد زوجات مسئله اي موافق فطرت است و دستورات الهي نيز خلاف فطرت نبود و لذا آن را منسوخ نكرد. آنچه كه موجب ذهنيت بد نسبت به مسئله تعدد زوجات مي شود به علت عدم توجه يا كم توجهي به اسلام است. عده اي تنها قسمتي از آيه را گرفته اند (جواز تعدد زوجات) و بقيه آيه را كه به بيان شروط آن مي پردازد رها كرده اند و اين موجب شده است از تعدد زوجات به عنوان مسئله اي سوء ياد شود. به طوري كه در صورت عمل به قوانين چند همسري، تعدد زوجات در مردان محدود به موارد نادر خواهد شد. مواردي كه منافع زنان نيز آسيب نبيند. چرا كه پذيرش ازدواج با مردي كه داراي همسر مي باشد توسط زنان، نشان دهنده ي آن است كه برخي زنان امكان ازدواج با مرد مجرد را نداشته و جهت برآوردن نياز به همسر، متقاضي قانون چند همسري مردان هستند. اما علت مخالفت اكثريت زنان با اين مسئله طبق فرمايشات امام رضا (ع) حسادت مي باشد و حسادت مسئله اي فطري نيست. ديگر آنكه قوانين اسلامي مطابق با مصلحت جمع و عموم وضع شده است و نه فرد كه همان همسر اول و مخالف اين قضيه است؛ و با توجه به عللي كه براي تعدد زوجات ياد شد همگي باعث مي شود تا ازدواج براي زن توليد حق و براي مرد و زنان متأهل ايجاد وظيفه كند. در پايان ذكر اين نكته لازم به نظر مي رسد: رعايت عدالت مسئله اي بسيار ضروري بوده و با توجه به مخارج و لوازم زندگي در عصر حاضر اين امر براي اكثر مردان امكان ناپذير است. اما حداقل حسن اين قانون الهي آن است كه همان عده ي قليل كه داراي شرايط مي باشند از افتادن به منجلاب فساد دور شده و به شكلي قانوني پاسخ گوي نياز خود مي شوند.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


تعددزوجات در اسلام

1389
لیلا کریمی
خانم هداوند
فرزانه نیکویرش
زوج، زوجات، عدل، قَسْمْ، كمونيسم، نفقه.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


عالم امكان در تمامي مراحل و ابعاد خلقتش از قانونمندي و اصول مندي برخوردار است. يكي از اين اصول اصل زوجيت است و اين يك قاعده ي عام است بنابراين انسان نيز از اين قاعده مستثني نيست.

خداوند در قرآن كريم برنامه ي زندگي بشر را معين كرده است و از آن جمله مسئله ي ازدواج مي باشد حكمت و فلسفه ي ازدواج مطابق با آيات قرآن از اين قرار مي باشد :

1- دوام نسل بشر؛

2- سكونت و آرامش؛

3- تأمين نياز غريزي؛

4- عفت و پاكدامني.

ازدواج در اسلام از اهميت زيادي برخوردار است و خودداري از آن زيان هاي فراواني به همراه خواهد داشت.

زناشويي و ازدواج در مذهب جعفري به دو شكل صورت مي گيرد ازدواج موقت و ازدواج دائم.

اما اگر زناشويي را به شكلي كلي تقسيم بندي كنيم شامل تك همسري و چند همسري مي شود و چند همسري نيز داراي سه شكل كمونيسم جنسي، چند شوهري و چند زني (تعدد زوجات) است و در اين سه شكل تعدد زوجات از تفوق بيشتري برخوردار بوده است.

تعدد زوجات در تاريخ گذشته ي بشر در مذاهب و ملل و تمدن هاي مختلف ديده شده است و علل مختلفي مثل علل اجتماعي، رواني، محدوديت زن و فزوني عدد زن بر مرد را براي آن مي توان ذكر كرد.

اسلام تعدد زوجات را تأييد كرده و دو شكل ديگر را نسخ نمود. اسلام چند زني را كه تا پيش از آن حدي از جهت تعداد زنان يك مرد و شرايطي براي احقاق حقوق زن نداشت محدود و مقيد كرد. اين دين آسماني تعدد زوجات را به چهار زن در عقد دائم محدود كرده و آن را مشروط به عدالت نموده است. اين شرط از چنان اهميتي برخوردار است كه اساساً اگر مردي خوف عدم توان عدالت بين چند همسر داشته باشد حق چند همسري ندارد.

در حقوق مدني ايران نيز به مسئله تعدد زوجات و حقوق زن در اين مسئله پرداخته شده است.

حقوق زن در چند همسري مردان شامل: نفقه، قَسْم (هم خوابگي) و ارث مي باشد. قابل ذكر است كه اين پژوهش مشتمل بر سه فصل مي باشد كه در فصل اول كليات تحقيق، فصل دوم پيرامون زوجيت و ازدواج و فصل سوم به مسئله تعدد زوجات مي پردازد. و در انتهاي فصل سوم نويسنده سعي دارد به شبهات وارد بر اين مسئله و پاسخ هاي آن بپردازد.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :