جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188656
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1389 7:25
تعداد مشاهدات : 113

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

احکام دیه در فقه امامیه

با توجه به نظرات مختلف در این باره به این نتیجه می رسیم که دیه نیز ماهیتی دوگانه دارد نقد در نظری که به وحدت ماهیت منتهی می شود به خوبی نشان می دهد که دیه هم مجازات است تا مانع از ارتکاب جرم قتل و جرح و اتلاف جان ومال دیگران شود، و هم به منظور جبران خسارت به شاکی داده می شود از این ایراد هم نباید هراسید که چگونه ممکن است موجودی دو ماهیت جداگانه داشته باشد زیرا دیه از امور اعتباری است و وحدت و کثرت ماهیت آن نیز ساخته ذهن و قرار دادهای اجتماعی است. در واقع دیه به اعتبارهای گوناگون ممکن است چهره کیفری داشته باشد یا مدنی و یا هر د.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


احکام دیه در فقه امامیه

1389
مهدیه هداوند میرزایی
محمد حیدری
طوبی شاکری
دیه , فقه , امامیه, شارع

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


آنچه در برابر خواننده ی عزیز قرار دارد، تنها بخشی کوچکی از گستره ی وسیع و عمیق احکام در فقه اسلامی است. دیه ، از منظر فقهای شیعه ، مالی است که از طرف شارع برای جنایت تعیین شده است.

هدف نویسنده از پژوهش پیرامون این موضوع بررسی و مداقّه ی بیشتر در ابوابی چون احکام دیه در فقه امامیه ورسیدن به این که دیه مجازات است یا جبران خسارت، بوده است.

و لذا برای نیل به این مقصود از تعریف و توضیح اصطلاحی دیه آغاز نموده و در ادامه به تاریخچه ی دیه در تمدن های غرب و شرق و در ادیان مختلف پرداخته ، و منابع دیه در فقه امامیه را بررسی کرده و سپس به بیان ماهیت آن پرداخته و در پایان اقسام و انواع دیه به اعتبار نوع جنایت و احکام وضع شده پیرامون دیه در فقه امامیه را به قلم تحریر در آورده.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :