دوشنبه - 2018 اکتبر 22 - 12 صفر 1440 - 30 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188651
تاریخ انتشار : 6 مهر 1390 5:33
تعداد بازدید : 315

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

اسماءحسنا

پس از مطالعة منابع و كتب، پس از جستجو در كلام بزرگان، تنها مي شود پيِ به عظمت ذات جلالة او برد. مفاهيم را كشف كرد و فهميد كه وراي الفاظ ظاهري آن اسماء زيبا، چه حقايق ارزشمندي نهفته است. فهميد كه جايگاه بشر كجاست، و بشر، حالا كجاست؟ پي برد كه عمق جهان ماده و كُنه ذاتش چيست؟ فهميد كه جهان خيال نيست، بلكه طبق فرمودة حضرت امام خميني (ره) خيال اندر خيال است. فهميد كه اسم اعظم، روشن كنندة چراغ گردان است، و اين الكتريسيتة غيبي، هست و در كابلهاي سرتاسر هستي، جريان دارد و رشتة حياتِ عالم را در دست دارد. هر چه فيض در عالم است از وجود اوست و هر چه در عالم نيست باز به خاطر اسم اعظم است. نبايد گذاشت كه اين علوم الهيّه فراموش شود، و به هر كسي در خور فهم و توانايي ادراك و ظرفيتش، حدّي ازاين علم لدنّي آموزش داده شود، تا لااقل پي به عظمتِ انسانِ كامل بودنِ خود و خليفه اللهي خود ببرند و بدانند سلطنت اين اسماء و صفات، همه در نوكريِ انسان كامل است و مادّي گرايان، نينديشند كه جهان براي خود برپاست و برپاي خود. البته با دقّت نظر در اينكه نبايد به هر كسي هر مطلبي آموخت، چه اينكه كلام زائل مي شود و ارزش خود را نزد جاهل از دست مي دهد و بايد به اين نكته توجّه كرد كه به قول شاعر؛ «گوش نامحرم نباشد محرم اسرار غيب».

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


اسمای حسنای الهی

1390
خاطره غنیمی
حوریه کمیزی
طوبی شاکری
اسماء, حسناء, اعظم

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده



اسم در لغت به معنای «سهه» و «نشانه » است برای چیزی اسماء والفاظ را انسان به تدریج برای دلالت بر ذهنیّاتش وضع وقرارداد کرده است . اسم هر قدر عمومی تر باشد ، آثارش در عالم وسیع تر وبرکات نازل از ناحیۀ آن بزرگتر است . در آیات کریمۀ قرآن نیز دلیلی که دلالت بر عدد اسماء حسنی کند و آنها را محدود سازد نیست. نمی توان اسماء الهی را محدود کرد و آن مقداری که نام برده شده به دلیل دلالت قلیل برکثیر است. نامهای الهی تعبیرند، نه اینکه او را محدود کنند.هر صفت واسمی، حقیقت واصلش در مورد سهابه اثبات شده، قیود عدمی وحد وحدود وخصوصیات موارد امکانی از وی سلب می شود. مراد از این اسماء قطعاً، اسم لفظی نیست بلکه اسم عینی خواهد بود.

حسنی در لغت به معنی « نیکو» و «عاقبت نیک» آمده است .

«الأسماء» در آیات قرآن کریم ، جمع محلی به « ال » است ودرصورتی که عهد ذهنی یا ذکر نباشد ، شامل جمیع اسماء خداوند می شود یعنی هرچه اسم نیکو وجود دارد تنها از آن خداست. انسان ازمبدأهستی شناسائی کامل وهمه جانبه ندارد واز خداوند تعالی نیز شناس کاملی ندارد وتنها از طریق اسماء وصفات اوست که او را می شناسد.

صفت به معنی «چگونگی کسی یا چیزی را گفتن »آمده است . وذات اصطلاحاً به هستی مهن و هویّت مطلق گفته می شود وهیچ لفظی وجود ندارد که برآن دلالت کند.تقسیمات اسامی وصفات به صفات ذات وفعل ، ثبوتیه و سلبیه وجمال و جلال آمده است . صفات ذات اوصافی است که در رابطه ؛ خود خداوند در نظر گرفته می شود صفات فعل صفاتی است که از فعل خداوند انتزاع می شود. وصفات مشترک، صفاتی است که هم وصف ذات خداوندوهم فعل او قرار می گیرند.

صفاتی که معنی ثبوتی، دائمی و همیشگی را افاده کند صفات ثبوتیه و آن صفاتی که معنای سلبی را افاده می کند سلبیه اند .

جلال در لغت به معنی « بزرگی» وجمال به معنی «نیکویی صورت وخوش اخلاق» است . تنها انسان کامل است که این قدرت را دارد همزمان جلال و جمال ومهر وقهر وجاذبه ودافعه را در خویش جمع نماید. صفات ثبوتیه همگی جمال است وصفات سلبیه همگی جلال .

اعظم در لغت به معنی « بزرگ » و«بزرگتر» آمده است .

ارکان 4 گانه اسم اعظم عبارتند از « موت وحیات» ، «رزق و علم» واسم اعظم آن است که افتتاح واختتام آن «هو» است وحروفش نقطه ندارد. وحقیقت عینیه اسم اعظم عبارتست از «انسان کامل» که خلیفه الله در همه عوامل است و او همان حقیقت محمدیه (ص) است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :