سه شنبه - 2018 سپتامبر 25 - 15 محرم 1440 - 3 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188649
تاریخ انتشار : 2 خرداد 1391 4:56
تعداد بازدید : 260

تحقیق پایانی مدرسه علمیه کوثر ورامین

حقیقت تناسخ از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه

بر اين اساس و با توجه به آنچه در اين پروژه مورد بررسي قرار گرفت تناسخ جزء عقايد مطرود است و قبول اين عقيده موجب مي شود كه تصور كنيم كه روح مدام در حال خلع و لبس است و بدن را مانند لباس هاي مختلف از تن در مي آورد و لباس ديگري به تن مي كند. اين عقيده عدالت خداوند را زير سوال مي برد و اين پندار را «نعوذ بالله» ايجاد مي كند كه خداوند عزّوجل ناتوان در ساختن روح جديد است در حالي كه اصلاً اين گونه نيست خداوند متعال قادر مطلق است و زماني كه اولين نفس را ايجاد كرده خلق دومي و سومي برايش به مراتب آسان تر است. پس نيازي به جابه جايي روح به بدن هاي مختلف نيست و هر روح تعلق به يك بدن دارد. يكي از اعتقادات تناسخيان بر اين است كه اگر فرد در زندگي اول جنايتكار بوده در زندگي بعدي در فلاكت و بدبختي زندگي خواهد كرد و اين عقيده زمينة همه نوع استثمار و چپاول را فراهم مي كند و انگيزة قيام را از بين مي برد. بدبختي و سيه روزي در قبال گناهي كه فرد در زندگي قبلي كسب كرده و خودش حتي يك لحظه از آن را به خاطر نمي آورد. اين ظلم بزرگ هيچ پايه ي عقلي ندارد و با وجود اينكه معتقدان به اين نظريه سعي كرده اند قرآن را هم سندي بر مدعاي خود جلوه دهند نتوانسته اند؛ زيرا قرآن بر پايه مستندات عقلي است و تناسخ هيچ مبناي عقلي اي ندارد. گفتيم كه اسلام داراي اصولي است و يكي از آن اصول اصل معاد و رستاخيز است زيرا دنيا گنجايش و ظرفيت ثواب و عقاب اعمال انساني را ندارد پس بايد عالمي والاتر از اين دنيا وجود داشته باشد كه ظرفيت ثواب و عقاب اعمالمان را داشته باشد حال تناسخ بر روي اين اصل مهم دست گذارده است و دقيقاً نقطة مقابل آن است و قبول چنين فرضي كفر از مسلماني را پيش مي آورد پس بايد جهت مقابله با آن دلايل مطقني ارائه شود و ما در اين پروژه به طور كامل به آن پرداختيم و با دلايل مستحكم آن را رد نموديم. اين دلايل به ما اثبات نموده كه روح تنها به يك بدن تعلق دارد نه بيشتر. درست است كه در مسئله رجعت روح به بدن بازگردانده مي شود امّا اين بازگشت روح به جسم ديگري غير از اولي نيست بلكه همان جسم قبل از مرگ است با اين توصيف اشكال تناسخ در مسئله رجعت نيز دفع شده و كار اين پروژه به اتمام رسيد.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی



حقیقت تناسخ از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه
1391
منصوره سرلک
حسن نصیری
طوبی شاکری
تناسخ، هندوئيسم، معاد، رجعت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


مسئله تناسخ از جمله مسائل فلسفي و كلامي است و از ديرباز ذهن و منش افراد زيادي را به خود مشغول ساخته است به طوري كه عده اي آن را به عنوان مسير صحيح طبيعت زندگي بشري خود مي دانند. اهميت ويژه اين مسئله از آن رو است كه اين سؤال در ذهن آدمي مطرح مي شود كه آيا تناسخ روح وجود دارد؟ روح آدمي مدام در حال خلع و لبس ابدان است پس در اين صورت معاد چگونه مي شود و قرآن چه نظري به اين ديدگاه دارد و آيا رجعت حقيقت دارد؟

بنابراين لازم و ضروري است كه براي پاسخ به اين سؤالات به بررسي آيات و روايات در اين زمينه بپردازيم و از آنجا كه بحثي عقلي است از نظرات فلاسفه و متكلمان هم استفاده مي نمائيم. هدف از اين تحقيق كاربردي و روش تحقيق به صورت توصيفي كاربردي بوده و شيوه جمع آوري اطلاعات به صورت كتابخانه اي بوده كه در 6 فصل ارائه گرديده است. تناسخ از لغت نسخ به معناي انتقال و زايل كردن چيزي به وسيله ي چيز ديگر گرفته شده است و در اصطلاح فلسفه و كلام به معناي انتقال روح از جسمي به جسم ديگر است و داراي انواع و اقسام مختلفي است.

عده اي بر اين عقيده اند كه تناسخ يكي از جلوه هاي قرآني است در حالي كه اين عقيده ي بسيار گزافي است و قرآن قائل به معاد و رجعت است. در جايي كه عقايد و نظريات تناسخيون يك مطلب بي اساس است و نتيجه آن انكار بهشت و جهنم و بالاخره انكار معاد است.

معتقدان به تناسخ در جوامع غيراسلامي معتقدند كه روح پس از مرگ به سير تكاملي خود در همين دنيا ادامه مي دهد ولي اين سير تكاملي در حيات هاي مختلف متفاوت است.

اما علت بحث از تناسخ در فلسفه اسلامي مقابله آن با رجعت و معاد است و اين پروژه به طور كامل به بررسي اين ديدگاه پرداختند و جهت مقابله آن را نفي مي كنيم زيرا اين دو مفهومي مغاير با يكديگر دارند.


 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :