دوشنبه - 2018 ژوئن 25 - 12 شوال 1439 - 4 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188520
تاریخ انتشار : 16 آبان 1392 10:52
تعداد مشاهدات : 227

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

معرفت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

آموزه ی مهدویت از جمله مباحث اعتقادی – کلامی است که عامل نجات زندگی بشر است از این رو شناخت منابع و موانع معرفت و راه کارهای تحقق آن امری ضروری است. معرفت نوری است که خداوند بر دل مؤمن می تاباند تا با طی مراحل لازمه کسب معرفت روح عبودیت و بندگی در او تجلی کندازاین روشناخت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)ازمسائل اساسی است که بایدمورد بررسی قرار گیرد. این تحقیق از جهت هدف یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق به شیوه توصیفی – تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که در سه فصل ارایه گردیده است. آن چه عامل پویایی این آموزه می گردد. زمینه سازی و فراهم کردن بسترهای لازم در جهت فرد و جامعه جهت ظهور منجی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و از آن جا که تحول اجتماعی در گرو تحول فرد است و تحول فرد جز با کسب معرفت امکان پذیر نیست لذا معرفت افزایی یکی از اساسی ترین ابعاد زمینه سازی می باشد. از این رو همواره این سؤال مطرح است که از چه منابعی می توان معرفت کسب کرد و چه موانعی برای ان وجود دارد و از چه راه هایی می توان آن را به صورت علمی و عملی در زندگی به کار بست. با بررسی آیات و روایات روشن می گردد که فرد و جامعه زمینه ساز باید با ایجاد تحول معرفتی در خود شرایط ظهور را محقق کنند. مهم ترین عواملی که سبب ایجاد تحول در فرد و جامعه می شوند خانواده و نظام آموزش و پرورش هستند که بیشترین تأثیر را بر روی تربیت انسان می گذارند و این نهادها در نتیجه ی تربیت صحیح و مهدوی افراد، سبب تربیت صحیح و مهدوی جامعه زمینه ساز می گردند.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

معرفت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

1392

 

لیلا خدابنده لو

فرزانه نیکوبرش راد

حوریه خدایی

معرفت، تحول فردی و اجتماعی، خود سازی، شناخت امام، خانواده، نظام آموزش و پرورش

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

آموزه ی مهدویت از جمله مباحث اعتقادی کلامی است که عامل نجات زندگی بشر است از این رو شناخت منابع و موانع معرفت و راه کارهای تحقق آن امری ضروری است. معرفت نوری است که خداوند بر دل مؤمن می تاباند تا با طی مراحل لازمه کسب معرفت روح عبودیت و بندگی در او تجلی کندازاین روشناخت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)ازمسائل اساسی است که بایدمورد بررسی قرار گیرد.

این تحقیق از جهت هدف یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی است و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که در سه فصل ارایه گردیده است.

آن چه عامل پویایی این آموزه می گردد. زمینه سازی و فراهم کردن بسترهای لازم در جهت فرد و جامعه جهت ظهور منجی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و از آن جا که تحول اجتماعی در گرو تحول فرد است و تحول فرد جز با کسب معرفت امکان پذیر نیست لذا معرفت افزایی یکی از اساسی ترین ابعاد زمینه سازی می باشد. از این رو همواره این سؤال مطرح است که از چه منابعی می توان معرفت کسب کرد و چه موانعی برای ان وجود دارد و از چه راه هایی می توان آن را به صورت علمی و عملی در زندگی به کار بست.

با بررسی آیات و روایات روشن می گردد که فرد و جامعه زمینه ساز باید با ایجاد تحول معرفتی در خود شرایط ظهور را محقق کنند. مهم ترین عواملی که سبب ایجاد تحول در فرد و جامعه می شوند خانواده و نظام آموزش و پرورش هستند که بیشترین تأثیر را بر روی تربیت انسان می گذارند و این نهادها در نتیجه ی تربیت صحیح و مهدوی افراد، سبب تربیت صحیح و مهدوی جامعه زمینه ساز می گردند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :