پنج شنبه - 2018 ژولاي 19 - 7 ذيقعده 1439 - 28 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 188496
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1393 2:46
تعداد مشاهدات : 130

تخقیق پایانیمدرسه علمیه کوثر وامین

مباحث فقهی و حقوقی عده در جامعه اسلامی

عده از جمله دستوراتی است که در آیاتی چند از قرآن کریم به آن تصریح شده است . بنابراین عده ، یکی از احکام الهی است که لزوم رعایت آن با توجه به قرآن و سنت و روایات اهل بیت علیهم السلام ثابت می شود . با توجه به شکل پیوند و جدایی در ازدواج ، عدّه نیز اقسام مختلفی دارد ، عدّه طلاق ، عدّه وفات ، عدّه نکاح موقت و عدّه زوجه مفقود الاثر . در هر یک از این موارد نیز در مورد زن باردار و غیر باردار احکام ویژه ای وجود دارد . با توجه به آیات و روایات ، عدّه زنان باردار در طلاق تا زمان وضع حمل و در زنان غیر باردار به اندازه سه طهر است . در وفات ، عدّه زنان باردار ( ابعد الاجلین ) و عدّه زنان غیر باردار به مدت چهار ماه و ده روز در متعه برای زنان باردار تا وضع حمل و در غیرباردار در صورتی که خون حیض ببینند به مدت دو حیض و در زنانی که بنا به عللی خون نمی بینند ، چهل و پنج روز است . حکم عده زنی که همسرش مفقود شده همچون عدّه وفات چهارماه و ده روز است البته پس از این که حاکم شرعی حکم به طلاق زن داد ، می تواند ازدواج کند . برخی زنان نیز فاقد عدّه طلاق می باشند که عبارتند از زنان غیر مدخوله ، زنان یائسه و زوجه صغیره . براساس آیات و روایات عدّه طلاق بر این گونه زنان لازم نیست ، ولی عده وفات شامل تمامی زنان می شود . همچنین در مورد زنان فاقد عدّه بحث زنان فاقد رحم و نازا مطرح بود لذا در پاسخ روشن شد که بر این گونه از زنان نیز عده وجود دارد . در مورد فلسفه تشریع عدّه ، علت های مختلفی گفته شده که آگاهی ازهر یک از این حکمت ها باعث افزایش بصیرت انسان نسبت به احکام دین و قوانین شریعت خواهد شد ولی آن چه ازآیات و روایات به دست می آید ، عبارتند از : حفظ نسل و اطمینان از برائت رحم ، جلوگیری از جدایی کامل بین زن و شوهر ، احترام به ازدواج سابق . در نهایت مراعات عدّه برای همه زنانی که طلاق داده شده و یا شوهرانشان فوت نموده ، یا نکاح شان باطل گردیده حتی اگر زن سالمند و نازا هم باشد و دچار عادت ماهیانه نشود لازم است ؛ زیرا منتفی بودن علتی ، سبب منتفی بودن علت های دیگر نمی شود.

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


مباحث فقهی و حقوقی عده در جامعه اسلامی

1393
عفت سادات دلاوری
سمیه فعله
عذرا تاجیک
عده طلاق، عده وفات ، عده ، حکمت عده

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده


یکی از مسائل فقهی حقوقی که اهداف خاصی را دنبال می کند ، موضوع عده می باشد . بحث از عده در کتابهای فقهی و تفسیری مانند جواهرالکلام  نجفی و المیزان علامه طباطبایی آمده است . در میان کتب حدیثی نیز منابعی چون وسایل الشیعه حر عاملی و تهذیب الاحکام شیخ طوسی موضوع عده را بررسی نموده اند .این موضوع در آثار حقوقی چون  مدنی سید حسن امامی مطرح شده است.

هدف از تحقیق به صورت توصیفی بوده و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و در غالب سه فصل ارائه گردیده است .

بنابراین مطالعه ی چنین کتابهایی نشان می دهد که بحث از عده و فلسفه آن از دیرباز ذهن مردم را به خود مشغول کرده است ؛ لذا شناخت دقیق این مسأله و تشخیص محدوده زمانی آن نسبت به حالات و وضعیت های مختلف زنان از اهمیت بسزایی برخوردار است ، به ویژه که امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و امکان اخراج رحم، سوالات جدیدی نیز در این رابطه مطرح می شود .

در اصطلاح فقهی ( عده ) عبارت است از مدت معینی که زن باید از ازدواج خودداری کند . با توجه به نوع پیوند وگسست در امرازدواج ، عده اقسام مختلفی پیدا می کند که هر کدام نیز حکم جداگانه ای دارد ؛ مثلاً عده زنان باردار در طلاق تا زمان وضع حمل و در زنان غیر باردار به اندازه سه طهر می باشد یا حکم عده وفات در زنان باردار(ابعد الاجلین ) و در غیر بارادار چهار ماه  و ده روز است . برخی از زنان نیز فاقد عده می باشند که عبارتند از : زنان غیر مدخوله ، زنان یائسه و زوجه ی صغیره .

در مورد فلسفه تشریع عده ، علت های مختلفی گفته شده، اما علت واقعی عده، مانند بسیاری از اسرار نهفته در امور عالم ، بر ما مخفی است و آن چه گفته می شود از قبیل انعقاد نطفه ، حریم زوجیت ، حفظ شخصیت زن ، احترام به عواطف وابستگان مرد و ... از حکمت های آن به شمار می آید. از این رو اگر مرد سال ها نیز جدا از زنِ خود زندگی کند ، یا در مسافرت باشد ، باز باید زن عده نگه دارد .

در این نوشتار به این سؤالات نیز پاسخ داده می شود که آیا در زنان نازا یا زنانی که رحم آن ها خارج شده نیز عده وجود دارد ؟ در پاسخ روشن می شود که اصل بر وجود عده است .



 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :