سه شنبه - 2018 اکتبر 23 - 13 صفر 1440 - 1 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186879
تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1394 8:21
تعداد بازدید : 145

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه زهرای اطهر(سلام الله علیها)

شیوه های دعوت نوجوان به نماز در آیات و روایات

شیوه های دعوت نوجوان به نماز در آیات و روایات

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه زهرای اطهر (سلام الله علیها)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

شیوه های دعوت نوجوان به نماز در

آیات و روایات

1394

زینب واعظی

معصومه صفری

عذرا خلیلی

نماز ، نوجوان ، شیوه ها ، رویکردهای معرفتی ، رویکردهای معنوی اخلاقی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

نماز به معنای دعاست ، عبادتی مخصوص با اذکار و اعمال معین که در شرع مشخص شده است. این عمل عبادی  انسان را در ابعاد گوناگون وجودی اش تربیت می کند و او را به سوی سعادت دنیوی و اخروی رهنمون می گرداند . نماز یکی از عوامل اصلی ایجاد تقوا و تواضع است لذا برکات بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد . از آنجا که دوره ی نوجوانی از مهم ترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود و  هویت دینی نوجوان در این دوره احراز می شود .  با اندکی تامل در اهمیت نماز و نیز اهمیت دوران نوجوانی ، می توان به لزوم ترغیب نوجوانان به نماز پی برد . پژوهش حاضر پیرامون شیوه های دعوت نوجوان به نماز از منظر آیات و روایات است .در این پژوهش به تعدادی از رویکردهای معرفتی، اخلاقی شیوه های دعوت و تشویق نوجوانان به نماز اشاره شده است. این تحقیق به صورت توصیفی - تحلیلی است و با روش کتابخانه ای جمع آوری شده است . نماز مهمترین عامل پیوند خلق با خالق  ،مربی نفوس ، معراج مومن و نهی کننده ی از فحشا و منکر است . نوجوانی نیز از مهم ترین و حساس ترین مراحل عمر به حساب می آید و پایه و اساس بقیه ی دوران زندگی است و با این که با نابسامانی ها و مشکلات فراوانی توام می باشد به دنبال یافتن هویت خویش ، در مسیر شکل دادن به شخصیتی متکی به خود گام بر می دارد ، لذا نیازمند به تشویق ، دعوت و ترغیب با شیوه های متنوع  و کارآمد به مناسک دینی هستند .  اولیای تربیتی در هر محیط، با آگاهی از روش های تربیتی مناسب با روحیات نوجوان می توانند با پرورش عقلانیت ، بینش صحیح  نسبت به مبدا و معادو تقویت اعتقادات ، اصلاحات بنیادی در نگرش نوجوان ایجاد نمایند . و همچنین با توجه به میل و کشش طبیعی نوجوانان در گرایش به مسائل اخلاقی و دینی در سنین نوجوانی ، می توان با  استفاده از روش های مستقیم و غیر مستقیم تربیتی مانند : تکریم شخصیت ، موعظه و ایجاد محیطی مناسب در جهت تعلیم و پرورش صحیح مذهبی او گام برداشت تا زمینه ساز تحولات اساسی در شکل گیری شخصیت نوجوان و جهت گیری اساسی او به سوی همه ی فضائل و مناسک دینی از جمله نماز گردد . بدیهی است که اساس و آموزش نماز از خانواده شروع می شود و به جامعه تسری می یابد بنابراین برنامه ریزی در جهت ایجاد برنامه های پرشور و هیجان انگیز در رابطه با نماز و آگاه سازی نوجوانان در زمینه ی داشتن تصوری درست و معقول از انجام فرامین خداوند ، می تواند نقش اساسی را در جهت تشویق آنان به انجام فرائض الهی از جمله نماز ایفا کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :