جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 186688
تاریخ انتشار : 26 تیر 1395 10:20
تعداد مشاهدات : 203

مدرسه علمیه نرجس خاتون (س) شهریار

در مکتب امام علی(ع) - مطلب 7

شرح حکمت 57 : سرمايه بى پايان - بخشی از خطبه 85 نهج البلاغه: وقت اندک و کار بسیار -
« در مکتب امام علی علیه السلام »


 #شرح_حکمت_57

سرمايه بى پايان

 الْقَنَاعَةُ مَالٌ لاَ يَنْفَدُ.

❤️ قناعت مالى است که هرگز تمام نمى شود.

 قناعت، حالتى است که انسان با داشتن آن، به حد اقل ضروريات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را  پيوسته به خود مشغول مى دارد و آلوده انواع محرمات مى کند نمى رود.

 داشتن اين روحيه به منزله ثروت پايان ناپذير است، چرا که انسان را از تمام ثروت هاى دنيا بى نياز مى سازد؛ همواره سربلند زندگى مى کند و با عزت و آبرو ادامه حيات مى دهد.

 دست نياز به سوى ديگران دراز نمى کند و عمر خود را در مسير تشريفات و تجملات بر باد نمى دهد.

⚠️ اين نکته نيز حائز اهميت است که سرچشمه بسيارى از نارضايى هاى مردم و شکايت آنها از وضع زندگى کمبودها و فقر نيست، بلکه گاه مى بينيم همه چيز دارند اما باز  ناله و  فرياد مى کنند.

 عامل اصلى آن عدم قناعت و توقعات بى حد و حساب است و اگر همگى به مقدار نياز قانع باشند آرامش بى مانندى در جامعه حاکم مى شود و کرامت انسانى و پاکى دامان از گناه فراهم مى شود.

    


پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/



بخشی از خطبه   85 نهج البلاغه   
                     
وقت اندک و کار بسیار
.و كيف تعمهون و بينكم عترة نبيكم و هم ازمّة الحق و اعلام الدين و السنة الصدق فانزلوهم باحسن منازل القرآن وردواهم ورود اليهم العطاشردوهم ورود الیهم العطاش  

ابن ابى الحديد معتزلی مى ‏نويسد: در كلام اميرالمؤمنين‏

«فانزلوهم باحسن منازل القرآن»

راز بزرگى نهفته است، زيرا به مردم مى ‏فرمايد: عترت را در رديف قرآن قرار دهيد، چنان كه احكام و دستورهاى قرآن را بدون چون و چرا به كار مى ‏بنديد، از احكام و دستورهاى عترت هم بايد بدون استثنا پيروى كنيد. از اين كلام استفاده مى ‏شود كه عترت پيغمبر از گناه معصوم و بيمه شده‏اند   

نکته ها

 جمله  "  ردوهم ورود الیهم العطاش  " یعنی شتران تشنه را می بینید که وقتی چشمشان به نهر آب افتاد چگونه می کوشند و می شتابند و از یکدیگر سبقت می گیرند که خودشان را به نهر آب برسانند،                                                                                            شما هم با قرآن و عترت پیغمبرو جوامع روایی که گنج های رحمانند این چنین باشید . بیایید به سوی این منبع آب حیات که قرآن و عترت است . وقت خیلی کم است و ما خیلی کار داریم . امروز و فردا نکنید .
 امام صادق علیه السلام فرمود:«اگر پرده برداشته شود و شما آن سوی را ببینید، خواهید دید اکثر مردم به علت تسویف، به کیفر اعمال بد این جای خودشان مبتلا شده اند.»

تسویف یعنی سوف سوف کردن، یعنی امروز و فردا کردن، بهار و تابستان کردن، امسال و سال دیگر کردن.
بدان که باید تخم و ریشه سعادت را  در مزرعه دلت بکاری و غرس کنی . اینجا رادریاب . اینجا جای تجارت و کسب و کار است؛ ابد در پیش داریم 


 شرح ابن ابى الحديد، ج 6، ص 376
          


پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/



#نهج_البلاغه 
#خطبه_متقین 
#شماره_283

امیرالمؤمنین علی  (ع):
(پرهیزکاران) در لباس پوشیدن میانه رو هستید و راه رفتنشان متواضعانه است.

(ألْمُتَّقُون) مَلْبَسُهُمُ الِاقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُع 




پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/





قضاوتهاو فضیلتهای حضرت علی علیه السلام


سه نفر در تقسیم هفده شتر با هم نزاع می کردند، اولی مدعی یکدوم و دومی یک سوم و سومی یک نهم بودند و به هر ترتیب خواستند شترها را قسمت کنند که کسری به عمل نیاید نتوا نستند 

خصومت به نزد حضرت علی (ع) بردند. علی (ع) به آنان فرمود : مایل نیستید من یک شتر از مال خودم بر آنها افزوده و آنها را بین شما تقسیم نمایم؟ 
گفتند : بله 
پس یک شتر بر آنها افزود و مجموعا هیجده شتر شدند و آنگاه یک دوم آنها را که نه شتر باشد به اولی و یک سوم را که شش شتر باشد به دومی و یک نهم را که دو شتر باشد به سومی داد و یک شتر باقیمانده خود را نیز برداشت *

✳️ نکته ریاضی این تقسیم این است که آن سه نفر سهامی را که برای خود تعیین کرده بودند مقدام یک هیجدهم از واحد صحیح کمتر بود، و در حقیقت آن یک هیجدهم به نسبت سهامشان بر سهم هر کدام زیادتر بود، اولی 9 شتر از 17 شتر را مالک بود نه 8/5 از 17 و همچنین دومی و سومی، و چون زیادیها دقیق بود و سائلین به نکات ریاضی آشنایی نداشتند از این جهت حضرت بدون تفصیل و توضیح از راه بسیار ساده ای مشکلشان را حل کرد.

-شرح بدیعیه این مقری



پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/پریسا دنیای شکلک ها   www.sheklakveblag.blogfa.com/


 حـــــــــدیث مهــــــــــدوے 

 امام علی علیه السلام:

✴️ «وَبِمَهْدِیِّنا تَنْقَطِعُ الحُجَجُ، فَهُوَ خاتَمُ الأئِمَّةِ وَمُنْقِذُ الأمَّةِ وَمُنْتَهَی النُّورِ وَغامِضُ السِّرِّ؛

با مهدے ما حجّت ها گسستہ مے شود؛ او پایان بخش سلسلہ ے امامان ، نجات بخشِ امّت و اوج نور است و رازے پیچیده دارد.

 بحار الأنوار، ج 77، ص۳۰۰


 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :