دوشنبه - 2018 اکتبر 22 - 12 صفر 1440 - 30 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 185136
تاریخ انتشار : 23 دی 1394 12:19
تعداد بازدید : 260

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها- شهر ری

تحقیق پایانی-نقش رسانه های دیداری بر اخلاق فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان

رسانه های دیداری از آنجا که در دنیای امروز نقش بی بدیلی دارند ، جهت دهی آنها به افکار عمومی جهان یکی از واقعیتهای انکار ناپذیری است که دنیای معاصر را از نظر ساخت و محتوا تحت تاثیر قرار داده است . با توجه به اینکه اثر پذیری جوانان و نوجوانان به مراتب بیشتر و مهمتر از دیگر مخاطبان رسانه است، تلاش رسانه در این زمینه اهمیت دارد . جوانان نیز باید بدانند که دوران جوانی دوران طلایی عمر انسان است که باید به نحو احسن از آن بهره برد و از این سرمایه بزرگ به عنوان بستری مناسب برای افزایش معرفت دینی و بندگی خداوند استفاده کرد . ترویج فضائل اخلاقی و کرامت انسانی از دیگر نکاتی است که باید رسانه ها به این نیازهای فطری جامعه که همه به دنبال تحقق آن هستند، اهتمام داشته باشند و در راس رسانه ها و مراکز اطلاع رسانی باید انسان های متعهدی باشند که فرهنگ اخلاقی را در جامعه نهادینه سازند . بخش مهمی از بار مسئولیتی فکر ، رفتار ، ارزشها و باورهای جامعه بر دوش اصحاب رسانه است . اصحاب رسانه می توانند به تشخیص ارزشها و ضد ارزشها در جامعه اسلامی و دینی بپردازند و تاثیر گذاری جدی بر رفتار و اخلاق اجتماعی و فردی جوانان و نوجوانان داشته باشند . آگاهی و بصیرت در تکامل روحی انسان نقش اساسی دارد . رسانه ها باید در فرهنگ سازی جامعه و آگاهی بخشی جوانان تلاش بیشتری کنند تا دشمنان در عرصه ی تنگ تری قرار بگیرند . زیرا ناآگاهی اولین گام برای حضور غیر فیزیکی و نرم دشمن است . همچنین از ایجاد فضای یاس و ناامیدی در جامعه پرهیز کنند .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه: الزهرا(سلام الله علیها)شهر ری

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

 

نقش رسانه های دیداری بر اخلاق فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان

 

 1394

 

 

عاطفه یکتائیان

 

 

 

دکتر
 معصومه وحیدی

 

 

 

 

حجه الاسلام والمسلمین سید مجتبی تدین

 

رسانه ، رسانه دیداری ،اخلاق، جوان ، نوجوان

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

اهمیت رسانه ها به عنوان وسایل ارتباطی در دنیای امروز بیش از دهه های اخیر است .در عصر ارتباطات تصویری ، رسانه های دیداری به علت نقش بصر ، سهم بسزایی را ایفا می کنند . ارتباط جوانان و نوجوانان با دنیای رسانه ها باعث شده که نقش مهمی در سبک زندگی و اخلاق این قشر حساس داشته باشند . به طوری که از آن به عنوان یکی از ابزار اصلی تربیت جوانان و نوجوانان نام برده می شود .  دشمن سعی دارد به وسیله رسانه های نوین غربی، دلها و فکر های جوانان و نوجوانان ما را تسخیر کند . گستردگی رسانه ها از سویی و هجمه عظیم دشمن بر عقاید جوانان نیز از سویی دیگر ضرورت بررسی نقش ویژه رسانه ها را بر اخلاق فردی و اجتماعی خانواده ها به ویژه جوانان ایجاب می کند . در این تحقیق با یاری گرفتن از آموزه های اسلامی ،ضمن ارایه تعریفی  از رسانه،اخلاق،جوان و نوجوان  تلاش نموده به تبیین نقش رسانه دیداری و تاثیر آن  بر اخلاق جوان و نوجوان  پرداخته شود . رسانه ها نقش دو سویه ای دارند که هم می توان در جهت آگاهی بخشی و امید افزایی از آنها بهره برد و هم در جهت تخریب و آسیب بر اخلاق که از جمله آنها نقض فضیلت های اخلاقی و دینی ، مصرف گرایی ، گسترش خشونت ، اشاعه فحشا و بی بند و باری و   ....  می توان اشاره کرد، که سبب بروز دگرگونی در میزان التزام جوانان به جنبه های دینی و تغییر در ساحت شناخت و آگاهی آنان می شود .لازم به ذکر است که روش اتخاذ شده  در این تحقیق ،توصیفی می باشد.نتیجه حاصل آنکه امروزه رسانه  در زندگی هر فردی وجود دارد. جوانان و نوجوانان  باید از این  فرصت طلایی عمر خود  برای افزایش معرفت دینی  استفاده کنند و برای اینکه از برخی نقش های مخرب رسانه های دیداری به دور باشند  لازمه اش استفاده صحیح از رسانه است.

 

 









 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :