جمعه - 2018 آوريل 27 - 12 شعبان 1439 - 7 ارديبهشت 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 185033
تاریخ انتشار : 22 فروردین 1394 5:48
تعداد مشاهدات : 193

تحقیق پایانی-شیوه­ های آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات و روایات مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها- شهر ری

تحقیق پایانی

نظم آموزی به کودک عبارت از آموزشی است که توسط والدین و افرادی که با کودک در تماس اند داده می شود تا کودک بتواند در محیط جدیدی که وارد شده زندگی کند. در این مرحله کودک می آموزد که تمام قدرت ها و احساس های غیرعادّی خود را از زمان کودکی کنترل کند. با اجرا کردن نظم و انضباط و آموختن آن به کودک به جای تنبیه کردن او می توان به پرورش مسئولیت پذیری، عزت نفس، اعتماد به نفس و هویت مثبت فرزند کمک کنیم. پس اگر کودک نظم و انضباط نیاموزد، هرچه سِنَّش فراتر رود، مشکلات او و اطرافیانش بیشتر می شود. کودک بی نظم، بی نظمی را در خانواده گسترش می دهد. این کودک سازگاریش با محیط از کودکان دیگر کمتر و عصبانی و زودرنج است و در انجام دادن هرکاری سست و بی اراده است و کارها را نیمه کاره رها می کند. متأسفانه بسیاری از والدین به جای آنکه در پی تأثیرگذاری برکودکشان باشند، تنها می خواهند آنان را کنترل کنند. از این رو، آنها را محدود می سازند، تهدید یا تنبیه می کنند، و به آنان دستور می دهند. این روش های کنترل کننده در عمل برکودکان و نوجوانان تأثیر مثبت نمی گذارد. کودکی به انجام کاری مجبور شده، در واقع تأثیر نپذیرفته بلکه تنها در آن لحظه برای فرار از تهدید، رفتارش را تغییر داده است. برای تأثیرگذاری عمیق و همیشگی برزندگی کودکان و نوجوانان باید از هرگونه رفتار مستبدّانه و زورگویی برای کنترل آنان خودداری کرد و به جای آن از روش های مفید و متفاوت بهره جست. رفتارهایی که کم کم برانگیزه ها و تمایل های کودک تأثیر بگذارند.









بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه: الزهرا(سلام الله علیها)شهر ری

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

 

شیوه­ های آموزش نظم به کودکان از دیدگاه آیات  و روایات

 

 

1394

 

 

مریم خانی

 

 

 خانم مرضیه گودرزی

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین  دکتر مسعود محفوظی

 

شیوه،آموزش، نظم، کودکان

 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

نظم به معنای قرارگرفتن هریک از اجزای یک مجموعه در جایگاه طبیعی و قراردادی خود است. خداوند حکیم، نظمی را که در دستگاه خلقت قرار داده، در زندگی مخلوقاتش و روابط اجتماعی آنها می­پسندد. سیرة معصومین علیهم السلام نیز بیانگر اهمیت نظم در زندگی است. پس ضرورت ایجاب می­کند از ابتدا پایه­های نظم را با استفاده از شیوه­های درست در بنای شخصیت کودکان محکم کنیم. اگر کودک نظم و انضباط نیاموزد، هرچه سنش فراتر رود، مشکلات او و اطرافیانش بیشتر می­شود. با اجرا کردن نظم و انضباط و آموختن آن به کودک، به جای تنبیه کردن او می­توان به پرورش مسئولیت­پذیری، عزت نفس، اعتماد به نفس و هویت مثبت فرزند کمک کنیم. برای آموزش نظم به کودکان می­توان از شیوه­های علمی و عملی بهره جست. که در این میان شیوه­های عملی با آنکه سرعت­شان کمتر است تأثیر بیشتری در امر آموزش دارند. این پژوهش کوششی است در جهت توجه هرچه بیشتر به شیوه­های آموزش نظم به کودکان آن گونه که بیان قرآن و اهل بیت علیهم السلام است و در صدد پاسخ­گویی به این سؤال است که چگونه می­توان نظم را به صورت یک عادت و رفتاری درست در زندگی کودکان درآورد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :