دوشنبه - 2018 اکتبر 22 - 12 صفر 1440 - 30 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 182450
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1395 11:40
تعداد بازدید : 1160

مدرسه علمیه بقیه الله الاعظم (عج) نسیم شهر

عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان، مدرسه علمیه بقیه الله الاعظم (عج)نسیم شهر

می توان انحراف های جنسی را از جمله اعمال و افعالی نام برد که مخالف طبیعت و فطرت انسان است و ضربه و جنایتی بر روح و جسم است. به همین دلیل، اسلام که دین فطرت است با این ناهنجاری ها مبارزه کرده، انسان مومن را به عوامل پیدایش این انحراف ها و ناهنجاری ها آگاه می نماید و نسبت به بروز آن هشدار می دهد. البته ریشه بسیاری از چنین انحرافهایی به محیط مناسب به محیط نامناسب و خانواده بر می گردد و تدبیر مناسب در تربیت فرزند و ایجاد شرایط مناسب برای سپری کردن این دوران در نوجوانی می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از انحرافات داشته باشد.

عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان

محقق: مریم براتلو

چکیده :

در میان تمام دوره های مربوط به زندگی انسان یعنی از تولد تا مرگ نوجوانی از همه شاخص تر، مهمتر و قابل توجه تر است. ریشه این اهمیت در مختصات ویژگی هایی است که در این دوره وجود دارد و باتوجه به اینکه نوجوانان سرمایه های جامعه به شمار می آیند و اینکه انحرافات جنسی در شرایطی که انسان رشد می کند و به مرحله بلوغ می رسد فراوان بوده از این رو ضرورت دارد به بررسی عوامل انحرافات جنسی بپردازیم .

در این تحقیق ابتدا به مفاهیم لغوی و اسلامی انحراف جنسی پرداخته ایم پس به جایگاه و ویژگی نوجوانان و پس به عوامل خانواده و اجتماعی در پیدایش انحرافات جنسی نوجوانان پرداخته ایم.

بسیاری از نویسندگان به دلیل حائز اهمیت بودن مسأله نوجوان کتاب های فراوان نوشته اند از قبیل کتاب تربیت جنسی از علی فقیهی و کتاب روان شناسی رشد نوشته حسن احدی و ... و روش که در این تحقیق صورت گرفته به روش کتابخانه ای و با مواجعه به سایت ها در متن و منابع معتبر می باشد که به صورت توصیفی تحلیلی و کاربردی و راهبردی به نگارش درآمده است.

با مطالعه ی این مقاله پس از شناخت عوامل انحراف جنسی در نوجوانان و عدم بکارگیری آنان در زندگی فردی و اجتماعی نوجوان و توان سیر تکامل رشد خود را به طور طبیعی طی کند و دچار مشکلات انحرافی نشود.

  واژگان کلیدی :

نوجوان بلوغ انحراف خانواده اجتماع

 

مقدمه :

موضوع تحقیق حاضر « عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان» است که در شاخه علوم تربیتی دینی قرار می گیرد اگر چه در شاخه های علوم روانشناسی و اجتماعی نیز قابل بررسی است.

در میان تمام دوره های مربوط به زندگی انسان یعنی از تولد تا مرگ ، نوجوانی از همه شاخص تر ، مهمتر و قابل توجه تر است. ریشه این اهمیت در مختصات و ویژ گی های فراوانی است که در این دوره اتفاق می افتد. باتوجه به اینکه قشر عظیمی از جمعیت کشور ایران را نوجوانان در بر می گیرد که به عنوان سرمایه های جامعه به شمار می آید. و با توجه به اینکه بیشترین مبتلایان انحراف جنسی در میان نوجوانان است. بنابراین باید به بررسی عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان بپردازیم. به همین دلیل در این تحقیق سعی شده این عوامل را به نوجوانان معرفی و بشناساند تا آنان بتوانند با رعایت آن ها از فساد و روابط نامشروع جلوگیری کنند و به رشد و تکامل و سعادت دنیوی و اخروی در سایه ی جامعه سالم برسند.

بسیاری از نویسندگان به دلیل حائز اهمیت بودن مسأله نوجوانان کتاب های بسیاری در این باره نوشته اند ولی کتاب هایی که نوشته شده کمتر دیده شده به عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان بپردازند و یا به صورت پراکنده در برخی کتاب ها آمده است از قبیل به تربیت جنسی نوشته علی فقیهی، روان شناسی رشد نوشته حسن احدی ولی در این تحقیق سعی نمود. تا به بررسی عوامل پیدایش انحرافات جنسی نوجوانان به صورت توصیفی- تحلیلی و به صورت کامل پرداخته شود و با زبان روان و قابل درک برای عموم مخاطبین به نگارش درآمده است که برای تهیه مطالب آن به متنون و منابع معتبر و سایت های اینترنتی مراجعه و موضوعات لازم را استخراج و به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است.

در این تحقیق ابتدا به مفایم لغوی و اسلامی انحراف جنسی و جایگاه جوان و ویژگی آنان پرداخته شده و سپس عوامل خانوادگی و اجتماعی در پیدایش انحراف جنسی نوجوانان پرداخته شده است.


 مفهوم شناسی :

 

تعریف لغوی انحراف :

انحراف در لغت به معنای میل کردن و برگشتن ، کژ شدن، اریب رفتن، کجراهی است.1

 

تعریف اصطلاحی انحراف :

انحراف در اصطلاح به معنای هرگونه رفتاری که مخالف با انتظارات جامعه یا شرع باشد گفته می شود.2

 

تعریف اصطلاحی انحراف جنسی :

انحراف جنسی در اصطلاح به معنای ارضای نیاز جنسی از راه های غیرطبیعی و خلاف ارزش های جامعه می باشد.3

 

ویژگی نوجوانان در این دوره

نوجوان به صورتی که امروز آن را می شناسیم پدیده ای نسبتاً جدید است و قبل از قرن بیستم کسی نوجوانی را به هیچ وجه به منزله ی دوره ای یا مرحله ای از تحول قلمداد نمی کرد.

کودکان با رسیدن به بلوغ به عنوان کارآموز در جهان بزرگسالان قدم می نهادند. پس آشنایی با مفهوم نوجوانی از ره آوردهای روانشناختی در گستره ی جدید تمدن است.4

در این دوره نوجوان با دو مسئله اساسی درگیر است : بازنگری و بازسازی ارتباط با والدین و بزرگسالان و جامعه و بازشناسی و بازسازی خود به عنوان یک فرد مستقل رفتار خود در این دوره گاه کودکانه و گاه همانند بزرگسالان است. در طول این دوره معمولاً این دو نقش در فرد مشاهده می شود.5

نوجوانی معرف عمیقی است که کودک را از بزرگسالی جدا می سازد. این دوره واقعاً به منزله ی به منزلی دگرگون شدن است. اگر نوجوانی در مرحله ی دگرگون شدن و تغییر یافتن است ولی در این حال دوره شکل گیری و مجهزشدن برای مقابله با مسائل زندگی نیز هست. مسائلی که در زندگی روزمره در اجتماع بزرگسالان مطرح می شود و وی باید در مقابل آنها وضع مشخصی به خود بگیرد. پس مهمترین پدیده نوجوانی مجهز شدن و متحول شدن شخصیت فرد است که فراهم آوردن شرایط آن تحت اشکال مختلف در اعمال نوجوان جلوه گر می شود.6

یکی از این تحولات مرحله ی بلوغ جنسی است که مرحله ای نسبتاً دشوارتر تربیتی است.7

 

جایگاه جوان در اجتماع

جوانان ستون و اساس یک جامعه را تشکیل می دهند. اگر یک جامعه به عنوان جامعه شرقی و از نظر علم و دانایی، جامعه علم محور در میان جامعه جهانی شناخته و مطرح می شود. همین علم و دانایی ، ترقی و تکامل جوانان آن جامعه است که آن کشور را به جامعه ی جهانی معرفی کرده است.

نقش جوانان در روند تکامل اجتماع بسیار موثر است، چون جوانان از تفکر و اندیشه جدیدی برخوردارند که از اندیشه ها و تفکر آنان گوهر بوجود می آید و اگر از آن اندیشه ها و تفکر استفاده شود نه تنها یک جامعه را بلکه تمام جوامع بشری را به سوی ترقی و تکامل سوق می دهد و نیازهای جامع بشری را مرتفع می سازد. اگر با چشم باز و تفکر عمیق به کشورهای توسعه یافته بنگریم، می بینیم که تمام فعالیت های صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصای و تمام مشکلاتی که در جامعه پیش می آید به کمک نیروی جوان آن کشور حل و فصل می شود.8

امام خمینی رحمة الله علیه در مورد نقش و وظیفه ی جوانان در اجتماع می فرمود ؛

«شما جوانان پاکدل موظف هستید، اسلام عدالت پرور را به دنیا معرفی کنید.»9

«اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید باید از سرمایه های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید.»10

اما نکته حائز اهمیت این است که مسئولین مربوط باید برنامه ریزی درستی برای استفاده از نیروی جوان کشور داشته باشند. از سوی دیگر سرمایه اصلی تما جوامع و کشورها برای پیشرفت نیروی انسانی به ویژه جوان است، مسئولیت دولت و دستگاه های فرهنگی برای جلوگیری از آسیب های مبتلا به این قشر و جهت دهی به این نیروی عظیم مضاعف است و در صورت عدم حصول این مهم، شاهد تبدیل آسیب ها به تهدیدها خواهیم بود.»11

 

عوامل پیدایش انحرافات جنسی در نوجوانان

 

الف) خانواده

مهمترین منبع یادگیری و شکل گیری شخصیت انسان «خانواده» است. این خانواده است که تا حد زیادی سلامت و بیماری، بهنجاری و نابهنجاری و سعادت و شقاوت فرزندان را مشخص می کند. البته انسان، آزاد آفریده شده و می تواند در هر لحظه از زندگی خود، روش و منش خویش را تغییر دهد؛ اما نکته مهم این جاست که این عمل ، پس از شکل گیری شخصیت کمی مشکل است هرچند غیرممکن نیست. اما با این حال نمی توان نقش خانواده را انکار کرد. خانواده با رفتار خود بر شخصیت و بهنجاری و یا نابهنجاری نوجوان تأثیر می گذارد. می توان گفت که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ایجاد انحراف جنسی، نوع رفتار والدین با نوجوانان است.12

بنابراین در این جا این عوامل مهم و تأثیرگذار را مورد بررسی قرار می دهیم :

1. کمبود محبت

در بررسی انحرافات جنسی مشخص شد که شیوع انحرافات در بین مردان نسبت به زنان بیشتر بود. براستی علت ابتدای مردان به این انحرافات چیست ؟ شاید یکی از علل مهم آن، وجود این نگرش غلط است که دختران، بیش از پسران به محبت نیازمندند یا از آن بدتر، اگر به پسران محبت کنیم لوس و زن صفت بار می آیند و نمی توانند در زندگی آینده مسئولیت خانواده را بر دوش کشند. پسر بچه ای که می بیند مار مدام خواهر او را نوازش می کند، می بوسد، به سر و وضعش می رسد و سخنان محبت آمیز نثار او می کند اما هر وقت که خودش می خواهد به مادر نزدیک شود، مادر او را از خود می راند، احساس کمبود می کند، احساس انزوا می کند و احساس خشم و نفرت شدید نسبت به خواهر می کند. در مواردی هم نسبت به مادر نفرت دارد، اعتماد به نفس خود را در برخورد با جنس مخالف از دست می دهد و احساس می کند که به هیچ وجه دیگر قادر نیست توجه جنس مخالف را به طور طبیعی جلب کند یا به آنها رابطه بهنجار داشته باشد . لذا دست به انواع رفتارهای انحرافی می زند که بستر به تجارب و شرایط، ممکن است که نوع آن فرق کند.13

 

2. استبداد و سلطه گوی والدین

برخی از والدین به علل مختلف بر تمام رفتارهای فرزندان خود تسلط دارند و اجازه هیچ ابتکار عملی را به آنها نمی دهند. آنها فرزندانشان را نادان و نفهم می دانند و به حق آنها ستم می کنند و هیچ توجه ای به پیامدهای چنین عملکردی بر روی فرزندانشان ندارند.

رسول اکرم صل الله علیه و آله در جهت رشد شخصیت نوجوان و پیشگیری از عوارض نامطلوب ، به تأثیر نوع برخورد در بروز نابهنجاری ها اشاره کرده و می فرماید؛ والا یُرهِقُهُ و لا یَحرَقَ ب «به هیچ وجه، فرزند خود را به نادانی و نفهمی متهم نکنید.»14

بدین سبب به او ستم نکنید و با او همچون مفیهی که همه کارهایش را شما انجام می دهید و اجازه انجام دادن کاری را به خود او نمی دهید ، رفتار نکنید و از این طریق، اختلال شخصیت در او پدید نیاورید. معمولاً پایه روش تربیتی سخت و آمیخته با خشونت طوری استوار می شود که فاصله فرزند و پدر و مادر را پیوسته افزایش می دهد و از آنجا که نوجوان در قدم اول به احساس محبت و امنیت جستن در محیط خانواده نیازمند است، وقتی دریابد که پدر و مادر، هدفی جز مطیع بارآوردن او ندارند دیگر مأمنی برای ارتکا و برآوردن نیاز مهرورزی خویش نزد آنان نمی یابد و احساس عمیق کناره جویی از محیط خانواده در او سر بر می آورد که زمینه را برای سرآغاز انحراف جنسی، بزهکاری فراهم می کند.15

3. تحقیر

یکی از بدترین رفتارهای والدین با فرزندانشان تحقیر کردن آنان است. در بسیاری از انحرافات جنسی، ردپای تحقیقر را می توان یافت. پدر و مادری که مدام پسر خود را تحقیقر می کند، او را بی کفایت و ناتوان می خوانند و به او خاطرنشان می کند که لیاقت مرد بودن را ندارد، در رشد بهنجار او ایجاد اختلال می کنند. چنین پسری در برقراری ارتباط با جنس مخالف توانایی طبیعی خود را از دست می دهد. فرد مبتلا به انرحاف جنسی، کسی است که در دوران کودکی، بر اثر تحمل سختی های طاقت فرسا به احساس حقارت عمیق دچار گشته و در ضمن درک نامشخص ویژه ای از زندگی جنسی و عاطفی دارد. انحراف او تکریبی آزمونی از زود رنجی شدید، ارزش طلبی برخطا و سوءظن است تا بدین وسیله از جنس مخالف خود فاصله جدید و یا آنکه خود را در یک موضع بدتر و خود نمایانه تری در برابر او ببیند.16

4. پنهان نداشتن روابط زناشویی از سوی والدین

کیفیت روابط جنسی والدین در تربیت جنسی فرزندان بدون شک تأثیر فراوانی دارد. کودک از سن پنج شش الگی به کیفیت روابط پدر و مادر توجه داشته و برای کشف آن حساسیت دارد. اگر محیط خانواده سالم و عادی بود و شرم و حیا بر آن محیط حکومت داشت و چیزی از روابط جنسی مشاهده نشد، فرزندان آن خانواده نیز به زندگی طبیعی خود ادامه خواهند داد و غالباً مشکل جنسی پیدا نخواهند کرد ، اما اگر پدر و مادر و اطرافیان مراقب حرکات و گفت و گوها و روابط جنسی خود نباشند و بی شرحی بر محیط خانواده سایه افکنده باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. پدر و مادری که به فکر تربیت صحیح فرزندان خود هستند باید روابط به حرکت و رفتارشان را طوری تنظیم کنند که اثری از روابط جنسی در آن دیده نشود. مادری که فرزند پسر و دختر در خانه دارد، نمی تواند با بدن نیمه عریان و صورت کاملاً آرایش کرده در منزل زندگی کند، زیرا هیچ بعید نیست که پسرش تحت تأثیر سینه ی باز، پستان ها و ران های او قرار گیرد و از همین طریق نیروی جنسی او تحریک شود و سرانجام به انحراف کشیده شود. چنین رفتاری از والدین حیا را از خانواده می برد و فرزندان خانواده را به فساد و انحراف می کشاند.17

5. ناآگاهانه نگه داشتن فرزند

اگر کودکان ، نوجوانان و جوانان، از آگاهی های اندیشیده شده و صحیح برخوردار باشند، سر بر عصیان نخواهند گذاشت و به ناهنجاری های روی نخواهند آورد. در برابر اگر از اندیشه های صواب بهره مند نباشند و خلأ فرهنگی و علمی در بین آنها حاکم باشد، زمینه روی آوردن به بزهکاری در آنان بیشتر خواهد بود.18

امام صادق علیه السلام می فرماید ؛ لَستُ اُیبَّ أَّن اَرَی الشاب منکم اِلا غادیاً فی حالین : إما عالماً أو متعلماً فإِن لم ینفعل، فَرَّط ضَبَّعَ فإِن ضَبَّعَ أَثم وَ اِن أَثم سَکنَ النار و الذی بعث محمداً بالحق .

«برای جوان، نمی پسندم مگر اینکه یا عالم باشد و یا در حال فراگیری علم . اگر چنین نباشد و معرفت صحیح در بین نباشد ، جوان در عمل، به کارهای افراطی کشیده می شود، هستی خود را تباه می سازد و در دوزخ ساکن می گردد.»19

ب) اجتماع

یکی دیگر از عوامل مهم انحراف نوجوانان که شاید بتوان آن را را پس از عامل خانواده مهمترین عامل دانست « جامعه و محیط اطراف » است. به طور کلی، نهادهای اجتماعی و محیطی که در به انحراف کشیده شدن افراد تأثیر دارند، عبارت اند از :

 

1. مدرسه

مدرسه، هم می تواند محیطی برای رشد و تعالی افراد باشد و هم انحطاط و تباهی آنها. اگر نظام ارزشی خانواده و مدرسه، باهم در تضاد باشند یا اگر رفتار معلم ها، رفتاری ضد ارزشی باشد، افراد را دچار سردرگمی ،گیجی و تزلزل اعتقادات کرده و زمینه ی انحطاط اخلاق آنها را فراهم می سازد. مثلاً معلمی که حجاب خود را حفظ نمی کند، اگر بخواهد به علت ضوابط و مقررات، شاگردانش را به حفظ حجاب سفارش کند، فقط بر آنها تأثیر معکوس می گذارد؛ چون شاگردان، از رفتار معلم الگوسازی می کنند و از او تبعیت می نمایند.

معلم های دینی و قرآن، اگر افرادی خشک و متعصب یا سهل انگار و لا ابالی باشند باز هم تأثیر نامطلوب می گذارد. به دلیل تأثیر معلم شاگرد تأکید بر این است که معلم فردی شایسته باشد، زیرا ناشایستگی معلم رفتارهای نابهنجار را در شاگردان افزایش می دهد.20

از این رو امام علی علیه السلام می فرماید؛

فاتقوا الفاجِرَ مِنَ العُلَماء

« از عالمان تعلیم دهنده ی فسق و فجور ، دوری کنید»21

2. همسالان و دوستان

کودکان ما از هفت سالگی ، تحت تأثیر همسالان و دوستان خود واقع می شوند و این تأثیر پذیری در سنین نوجوانی و جوانی به بالاترین درجه ی خود می رسد، تا حدی که گاهی تأثیرپذیری از دوستان بیشتر از تأثیر خانواده می شود. لذا والدین، باید از ابتدا دقت کنند که کودک آنها در محیطی و با افرادی نباشند که زمینه ی انحراف او را فراهم سازند. والدینی که به کودک خود اجازه می دهند از صبح تا شام در کوچه با بچه ها بازی کند و انواع اطلاعات جنسی و فحش ها را رد و بدل کنند، در نوجوانی قادر به کنترل او نخواهند بود. همچنین نوجوانی که در مدرسه با افزادی بی بند و بار هم کلاس هستند در معرض انواع رفتارهای نابهنجار قرار می گیرند.22

 

3.رسانه های ارتباط جمعی

صدا وسیما چنان که می تواند در خدمت مردم و اسلام باشد و با تهیه و تنظیم را برای برنامه های جالب و سودمند و هماهنگ اسلامی، در تهذیب و تکمیل نفوس انسان ها، پرورش و ترویج اخلاق نیک و جلوگیری از انحرافات و مفاسد اخلاق داشته و در رشد و تکامل انسان نقش مهمی را برعهده بگیرد، هم چنین می تواند به صورت یک وسیله ی تفریح و سرگرمی و کم فایده درآید که نه تنها در پرورش اخلاق نیک وظیفه ی مطلوب را درست انجام ندهد، بلکه احیاناً در اثر سهل انگاری و بی مبالاتی و اجرای برنامه های غلط و حساب نشده ، مروج انحراف و بداخلاقی نیز باشد.

بنابراین یکی از مشکلات و آسیب های اجتماعی که طبقه ی جوان را همواره در معرض سقوط اخلاقی قرار می دهد رسانه های ارتباط جمعی، ماهواره و اینترنت است.23

 

4. فیلم های جنسی (پورنوگرافی)

مسلماً مشاهده ی فیلم های پورنوگرافی که به طرز فجیعی، ارزش های اخلاقی را به تمسخر می گیرند و بدون هیچ حد و ضابطه ای به ارضای غریزه ی جنسی می پردازند، می تواند مسبب انواع رفتارهای نابهنجار جنسی گردد که ساده ترین آن، استمناست تا برسد به قتل های جنسی. این گونه فیلم ها که از طریق ماهواره، اینترنت و سی دی های که به راحتی خرید و فروش می شوند نتیجه ای جز انحطاط اخلاقی و به انحراف کشیده شدن جوانان ندارند.24

5. اوقات فراغت و بیکاری

یکی دیگر از زمینه های انحراف نوجوانان و جوانان عصر ما «اوقات فراغت» است. اگر این اوقات با تفریحات سالم، سرگرمی های متنوع و کارهای مفید پر نشود، نوجوان و جوان، آن را با رفتارهای نامشروع ، پر خواهد کرد. بیکاری، تنبلی و راحت طلبی از عوامل موثر در ایجاد فساد، نا به سامانی های اجتماعی و بزهکاری است؛ زیرا آدم بیکار به علت فقدان اشتغال و کار احساس مسئولیت اجتماعی ندارد و به طور طبیعی خود را فراموش می کند و ارتکاب جرم و جنایات برای او آسان می شود.25

 

6. فقر و ثروت

یکی از علل موثر ایجاد انحراف جنسی «فقر» است که به شیوه های مختلف این انحراف را بوجود می آورد. خانواده های فقیر از آنجا که از لحاظ مسکن در تنگنا هستند، همه در کنار هم می خوابند. لذا کودکان ممکن است به کرار شاهد روابط جنسی والدین خود باشند و یا به دلیل خوابیدن در کنار خواهر و برادر زمینه گرایش جنسی به یکدیگر ایجاد می شود و ...

به همان اندازه که فقر بیش اندازه زمینه ی انحراف را فراهم می کند، ثروت فراوان نیز زمینه ی طغیان و انحراف را فراهم می سازد. جوانی که همه چیز برای او فراهم است و از نظر اخلاقی دینی نیز هیچ پایبندای ندارد در پی لذت بردن هر چه بیشتر است. و از آنجا که فقط در پی بدست آوردن لذت بیشتر است. کم کم به سمت رفتارهای انحرافی کشیده می شود تا لذت آن رفتارها را نیز بدست آورد.26

7. چشم چرانی

یکی از مشکلات جوانان، چشم چرانی است. کودک تقریباً از سن پنج شش سالگی زیبایی را درک می کند و به بازی کردن با کودکان جنسی مخالف علاقه دارد. وقتی به سنین نزدیک بلوغ رسید از نگاه کردن به جنس مخالف ، مخصوصاً اگر زیبا باشد، لذت می برد. نگاه کردن اگر به قصد لذت جویی باشد امری است خطرناک که موجب انحراف می شود. نگاه کردن یا انسان را به فساد و ارضای غیرمشروع می کشد یا به استمناء وادار می کند. به هر حال لذت جویی بصری و چشم چرانی عادت زشتی ست که ده ها عواقب سوء به همراه دارد.27

از این رو امام صادق علیه السلام می فرماید؛

«نگاه بعد نگاه، شهوت را در دل کشت می کند و همین موضوع برای به انحراف کشیدن صاحبش کافی است.»28

8. همنشینی با منحرفان

این یک امر قطعی و مسلم است که دوستان بر روی یکدیگر تأثیرات فراوانی می گذارند. اگر دوست، سالم باشد می تواند تأثیرات مثبتی به روی افراد بگذارد و اگر دوستان ناباب باشند به مراتب تأثیرات آنها منفی خواهد بود. رابطه با افرادی که بدون هیچگونه محدودیتی مسائل جنسی را علناً مطرح می کنند، حیا را از نوجوانان گرفته و ارزش های اخلاقی و دینی را در نظر آنان سست می کند و در نهایت آنان را به انحراف جنسی می کشاند.29

9. اختلاط زن و مرد

اختلاط زن و مرد در بیماری از موارد باعث انحرافات شدید جنسی در نوجوانان می شود. نباید تصور کرد که نوجوان مسائل جنسی را متوجه نمی شود. نوجوانان از سنین پایین ، حتی قبل از ورود به مدرسه این مسائل را کاملاً در درون خود احساس می کنند. باید مسائل جنسی را به طور صحیح به آنها آموزش داده تا به انحرافات جنسی مبتلا نشوند.30

پیامبر اکر صل الله علیه و آله می فرماید : « هیچ چیزی را مربوط به زمان های بعد، خظرناک تر از اختلاط و ارتباط مردان با زنان نمی بینم.»31«اختلاط دختر و پسر» در مراکز آموزشی ، مجالس و دیگر مراسم گروهی است که در شیوع رفتارهای نابهنجار جنسی بسیار موثر است.

پی نوشت :

1- علی اکبر، دخدا، فرهنگ دهخدا، تهران ، انتشارات ملی، 1359، ص 360.

2- محمدتقی ، فلسن، گفتار فلسفی، کودک از نظر وراثت و تربیت، بی جا، انتشارات فرهنگ اسلامی، 1382، ص 20.

3- علی ، قائمی، خانواده و مسائل جنسی کودکان، تهران، انتشارات انجمن و اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، 1373، ص 197.

4- محمود، منصور، روانشناسی ژنتیک، تهران، انتشارات سمت، 1385، ص 27.

5- ابوالقاسم، اکبری، مشکلات نوجوانی و جوانی، تهران، انتشارات رشد و توسعه، 1387، ص 108.

6-محمدرضا، شرفی، مراحل رشد و تحول انسان، تهران، انتشارات شرکت سهامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1364،ص 226.

7- حسین لطف ابادی، روانشناسی رشد، تهران، انتشارات سمت، 1385، ص 57.

8- علی اکبر، ترابی، مبانی جامعه شناسی، تهران، انتشارات اقبال، 1341، ص 90.

9- روح اله، خمینی، صحیفه نور، ج 1، بی جا، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1361، ص 220.

10- همان کتاب، ص 26.

11- ابراهیم، جعفر کرمانی، مسائل جنسی نوجوانان، تهران، انتشارات رشد، 1352؛ ص 50.

12- علی نقی، فقیهی، تربیت جنسی، قم، انتشارات دارالحدیث، 1387، ص 356.

13- محمدبن حسن، حرعاملی ، وسائل الشیعه، ج 19، تهران، انتشارات المکتبة الاسلامیة، 1393، ص 246.

14- محمد بن یعقوب، کلینی، الکافی، ج 5 ، تهران، انتشارات اسده، 1391، ص 50.

15- آلفرد، آدمر ، (مترجم : حسن زمانی) ، روانشناسی فردی، تهران، انتشارات داراکتب الاسلامیة، 1370، ص 140.

16- احمد، بهشتی، اسلام و تربیت کودکان، تهران، انتشارات تبلیغات اسلامی، 1372، ص 201.

17- ابراهیم، امینی، اسلام و تعلیم و تربیت، قم، انتشارات تبلیغات اسلامی، 1384، ص 357.

18- اتوکلاین، برگ، (مترجم: علی محمد کاردان)، روان شناسی اجتماعی، ج 1، تهران، انتشارات اندیشه، 1370، ص 381.

19- محمد بن حسن، طوسی، الامالی ، قم، انتشارات دارالثقافة، 1414 ق ، ص 303.

20- حمید، قاسمی، اخلاق جنسی از دیدگاه اسلام، تهران، انتشارات تبلیغات اسلامی، 1373، ص 46.

21- علی بن محمد، اللیثی الواسطی، عیون الحکم و المواعظ، قم، انتشارات دارالحدیث، 1376، ص 379 .

22- بردس، کوئن، (مترجم: محسن ثلاثی)،مبانی جامعه شناسی، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، 1376، ص 350.

23- همان کتاب، ص 17.

24- فاطمه، بیگ زاده، نظام جنسی کودک و نوجوان در اسلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، 1371، ص 21.

25- حمزه، گنجی، روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات تبلیغات اسلامی، 1378، ص 134.

26- علی نقی، فقیهی، همان کتاب، ص 406.

27- ابراهیم، امینی، همان کتاب، ص 366.

28- محمد بن حسن، حرعاملی، همان کتاب، ص 139.

29- احمد، احمدی، روان شناسی نوجوانان و جوانان، اسففعان، انتشارات مشعل، 1382، ص 236.

30- محمد بن حسن، حر عاملی، همان کتاب، ص 375.

31- حسین، نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، ج14، بیروت، انتشارات آل البیت، 1408 ق ، ص 306.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :