جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 182428
تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1395 10:47
تعداد مشاهدات : 399

مدرسه علمیه بقیه الله الاعظم (عج) نسیم شهر

وظایف زن منتظردر زمان غیبت ، مدرسه علمیه بقیه الله الاعظم (عج) نسیم شهر

منتظران، اعم از زن و مرد در دوران غیبت کبری که دوران پنهان زیستی امام زمان (عج) است. به دلیل عدم امام و رهبر جامعه، مسئولیت خطیری و سنگینی دارند. از یک سو دغدغه های خود سازی و خود اندیشه، جهت اصلاح خویشتن داشته باشند تا از جمله منتظران راستین و واقعی امام (ع) باشند و از طرف دیگر، نسبت به افراد جامعه احساس مسئولیت کنند. یعنی دگر اندیشی و دیگر سازی داشته باشند تا آحاد مردم به صورت کلی و فراگیر در راستای ظهور امام مهدی (عج) تلاش نمایند. در عرصه زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) همه مردم (اعم از زن و مرد) دارای مسئولیت و رسالت می باشند و شاید با یک نگاه دقیق تر در این عرصه، زنان پر مسئولیت ببینیم. زیرا برای شرکت در رخداد های مهم ظهور پرورش و تربیت نسل و نیز یاران خاص و عام امام (عج) را بر عهده دارند. صحنه های جامعه، خانواده، مدرسه و ... عرصه هایی هستند که زنان در آن ها نقش سازنده ای دارند.
http://www.qanetaat.ir/files/485/Image/Articles/1395/2/27/302d00c4711a48109243f686e8c8cdbc.jpg وظایف زن منتظردر زمان غیبت پژوهشگر :مریم اخلاقی چکیده موضوع انتخاب شده وظایف زن منتظر در زمان غیبت می باشد به نظر می رسد موضوع ارائه شده مرتبط به علوم اجتماعی می باشد سعی گردیده مسئله را بیشتر از جنبه اجتماعی و فردی به آن پرداخته و به صورت توصیفی و موضوعی آن را بیان کرد. در این میان، نقش زنان که پنجاه درصد جمعیت بشر را به خود اختصاص داده اند نقشی مهم و تأثیر گذار است؛ زیرا زنان منتظر، علاوه بر این که خویشتن مسئولیت دارند و باید خود را جزء منتظران واهمی قرار دهند. هم چنین باید به دیگر سازی یعنی تربیت نسل منتظر نیز همت گمارند. از این رو زنان دارای دو مسئولیت، جهت زمینه سازی ظهور (خودرو سازی و دیگر سازی) می باشند، بر این اساس در این نوشتار به وظایف زن منتظر در زمان غیبت، در دو حوزه فردی و اجتماعی پرداخته شده است. الف) حوزه فردی در حوزه فردی زن منتظر با پاک سازی روح و روان خود از پلیدی های اخلاقی و مزین شدن به شاخصه نیک، آمادگی لازم جهت یاری رساندن به امام زمان پیدا می کند. ب) حوزه اجتماعی در حوزه اجتماعی زن منتظر دارای رسالت خطیری نظیر تربیت نسل منتظر تبلیغ صحیح، امر به معروف و نهی از منکر، ورود به عرصه های جامعه نظیر: مدرسه، خانواده و ترویج انگیزه علاقه و معرفت به امام زمان در جامعه منتظران می باشند که به صورت تفصیل در این نوشتار آماده است. کلید واژه: زن، منتظر، غیبت، آمادگی، تربیت، تبلیغ، امر به معروف و نهی از منکر، مربی، معرفت و محبت به امام زمان مقدمه جامعه منتظر با شاخصه های خدا محوری، عدالت محوری و در یک کلام معنویت محوری از جوامع دیگر متمایز می شود. در جامعه منتظر، برای اجرایی شدن شاخصه های موفق، همه احاد مردم، اعم از زن و مرد، رسالت خطیر دارند؛ زیرا هر چه، جامعه منتظر، خود را در راستای جامعه منتظر قرار دهد، بیشتر به مقصود و هدف نزدیک می شود. از این رو زن و مرد با مشارکت و هم سویی به اجرای شاخصه های جامعه منتظر همت گمارند.دو مسئولیت خطیر، بر دوش زنان منتظر که باید به انجام آن ها مبادرت ورزند: نخست خود سازی: افرادی در جامعه منتظر، مفید باشند و دیگران را در راستای اهداف جامعه بسازند. ابتدا باید خود ساخته و مزین به شاخصه های نیکو باشند. از این رو مسئولیت دوم زنان منتظر، مشخص می شود که همان دیگر سازی است که در این رسالت، زنان مسئولیت پس خطیری بر دوش دارند؛ زیرا در نقش سازنده و مفید آنان در خانواده؟ یعنی پدر و فرزندان، جای هیچ شکی نیست بنابراین زنان علاوه بر خود سازی به دیگر سازی که همان پرورش فرزندان و نسل منتظر باشد، می پردازند. هدف از این تحقیق آگاهی یافتن خود و آگاهی دادن به زنان اطراف و دوستان می باشد؛ که با آشنایی درست و واقعی نقش انتظار حقیقی برای تعجیل فرج و چه وظایفی زنان منتظر در زمان غیبت دارند تا بتواند زمینه را برای ظهور مهیا سازند.با توجه نگاه اجمالی به سایت معتبر محدودیت از جمله راسخون، تبیان و کتاب های روایی، اخلاقی و تربیتی به چند نمونه از مقالات ارائه شده پیرامون این موضوع از جمله: «مسئولیت های فردی زنان در جامعه منتظر» مقاله از فاطمه ستار، «وظایف فردی زن منتظر» مقاله از رضوان باقری و «زن منتظر و منتظر پروری » پایان نامه دکتر مریم معین الاسلام برخورد داشته ام که مطالب گرد آمده آن ها بیشتر (تحلیلی و توصیفی) بود. از این رو تحقیق خویش را به صورت کتاب خانه ای و هم چنین به سایت معتبر محدودیت به شیوه توصیفی و موضوعی جمع آوری و تدوین شده است. معنای لغوی منتظر منتظر: ریشه (ن ظ ر). النظر: تأمل کردن، منتظر ماندن، چشم به راه، بصیرت إنتظرةُ: منتظرش ماند، انتظارش را کشید.1 مفهوم منتظر شخص منتظر ظهور امام زمان در انتظار ظهور فردی است که جامعه و همان را متحول می کند و این عالم که از ظلم و فساد پر شده است را از عدل و داد الهی مملو می کند.2 معنای لغوی غیبت غیبت: ریشه (غ ی ب). غیبة: از او دور شد، نا پدید شد ، الغیب: پنهان، ناپدید3 معنای اصطلاحی غیبت غیبت : یعنی آن چیزی هایی که از حواس ظاهریمان نهان است و پشت پرده محسوسات واقع شده است.4 فضلیت انتظار خوشاحال آنان که چشم به راه خوبی ما نشسته اند! چه بزرگ است پاداش آنان که انتظار موعود جهان روزگار می گذرانند و چه شکوه مند است رتبه و مقام آنان که منتظر چنین قائم آل محمد علیه السلام هستند.5 یکی از مسائل مهم مربوط به مهرویت مسئله انتظار است .روایات بسیاری درباره فضلیت انتظار و ثواب منتظر وارد شده است : از جمله این روایات: 1. امام سجاد (ع) منتظران را برترین مردم همه روزگاران بر می شمارند و می فرماید : در آن گروه از مردم عصر غیبت امام دوازدهم که امامت او پذیرفته و منتظر ظهور او هستند برترین مردم همه روزگار هستند 2. شیخ صدوق در کتاب کمال دین از امام صادق (ع) روایت کرده که آن حضرت به نقل از پدران بزرگوارشان که بر آن درود باد - فرمودند: « منتظر امر (حکومت) ما، بسان آن است که در راه خدا به خون خود غلتیدن باشد.6 امام سجاد (ع) فرمودند : در کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد خداوند پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر واحد را به او خواهد داد. آری آنان که در دوران غیبت بر ولایت امام زمان خود باقی بمانند و عهد و پیمان خود با آن بزرگوار را استوار دارند مانند رزمندگانی مستند که در رکاب پیامبر علیه السلام به نبرد با دشمنان خدا پرداخته و در آن صحنه به خون خود غلتیدند.7 با توجه به روایات اهل بیت ، انتظار فضیلتی اخلاقی – عرفانی است که روح را تعالی می بخشد. تحول آفرین و تربیت کننده انسان است و این فضیلت اخلاقی در زندگی فردی و جمعی بشر آثار وبرکات فراوانی خواهد داشت . انسان منتظر در اثر این انتظار ، ارزش والایی پیدا میکند الف) وظایف در حوزه فردی (خود سازی) 1. پاک سازی درون از صفات پلیدی زیور دادن آن به اخلاق نیک، این امر در هر زمان واجب است اما در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» بیشتر مورد توجه قرار می گیرد چون درک فضلیت و قرار گرفتن در اصحاب آن حضرت ، بستگی به این خصوصیات اخلاقی خود سازی دارد . در این مورد امام صادق (ع) فرمود : « هر کس دوست دارد از یاران حضرت مهدی (ع) باشد باید منتظر باشد و در حال انتظار به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید».8 2. دین داری : پیامبر اکرم (ع) فرمودند:« ای علی بدان شگفت انگیز ترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آن ها از روی یقین مردمی اند که در آخر زمان خواهند بود . پیامبر (ع) را ندیده اند و محبت امام «عجل الله تعالی فرجه الشریف» نیز از آنان محجوب است. اما به سیاهی که سفیدی رقم زده است .ایمان آورده اند موفقیت در این آزمایش ، احتیاج به بینشی دارد که انسان دین دار می تواند در پرتو آن در برابر تحریف ها به شبهه ها و تردید ها خود را حفظ نماید.9 3. شفاعت و معرفت به امام زمان (ع) : پیمودن جاده انتظار بدون شناخت امام منتظر ممکن نیست استقامت و پایداری در وادی انتظار وابسته به درک صحیح از پیشوای موعود است .اگر معرفت امام برای منتظر شود او از هم اکنون خود را در جبهه امام می بینید واحساس می کند که در خیمه امام و کنار او قرار گرفته است.10 پس اگر یک زن منتظر در شناخت امام و هدف و راه او مستحم باشد وبه معرفت اصلی رسیده باشد در شناخت و معرفت فرزند و جامعه تأثیر گذارد خواهد بود و می تواند یکی از رسالت های خود را به انجام رساند 4. آمادگی : آمادگی همیشگی جوهر اصلی انتظار و وظیفه حتمی منتظران است .یک منتظر واقعی امام زمان باید رفتارش به گونه باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان باشد یمنی در هر لحظه که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد برای یاری امام زمان با مال و جان خویش جهاد نماید : فرمود را در راه آن حضرت فدا نماید.11 ب) نقش و جایگاه زن در خانواده و تربیت نسل وراثت محیط و مربی سه عامل مهم تربیتی به شمار می روند که در تکوین شخصیت آنان نقش به سزایی دارند . در حقیقت سرنوشت هر انسانی ، ریشه در روحیات ، خصلت ها رفتار ها و آموزش کسانی دارد که در دوران طفولیت سِمَت مربی گری او را به عهده داشته اند . در این میان ، مادر به عنوان نزدیک ترین و مهربان ترین فرد به انسان در ساختار فکری و فرهنگی فرزند و تعیین مسیر آینده زندگی وی نقش بی دلیل دارد . مکتب تربیتی فاطمه (ع) بهترین الگوی زنان و مادران در هر عصری است . حضرت زهرا (ع) به موضوع تربیت به دیده ی اهمیت می نگریست و غفلت از آن را موجب صدمه و خساراتی عظیم برای فرد و جامعه می دانست.12 کانون خانواده ،هسته مرکزی جامعه و مقدس ترین محیط برای رشد انسان ها است .از این رو کسانی که با فراگیری اصول صحیح انسانی و تربیتی از این آموزشگاه فارغ التحصیل می شوند ، با پا نهادن در محیط اجتماع ، می تواند سهمی مهمی در اصلاح خود و جامعه بر گردن گیرند . در این میان نقش مدیریت و سازندگی زن در رشد و تکامل اعضای خانواده تعیین کننده است.13 با توجه به نقش زن در خانواده یکی از رسالت های مهم « زن منتظر اهمیت به کانون خانواده وسعی در حفظ این نهاد است .بالاخص در عصر حاضر که مهاجمان فرهنگی جنگ علیه این نهاد تأثیر گذار را آغاز نموده اند و بنا دارند که با تخریب کانون خانواده به عنوان اصلی ترین مرکز انتقال ارزش ها ، مانع انتقال ارزش های دینی و ملی به نسل آینده گردند.14 گام اول برای تربیت نسل ولایی ، انتخاب همسری ولایت مدار است که در آینده بتواند پدری موفق در تربیت نسل دوست دار ولایت باشد .حال آن که متاسفانه در زمان انتخاب همسر از آن غفلت می ورزیم و بر اساس معیار های خود عمل می کنیم و بعد هم انگشت حسرت به دهان می گیریم که چرا این چنین شد. گام دوم توجه به آموزه های دینی هنگام انعقاد نطفه: بر اساس آموزه های دینی، یکی از عوامل که در تکوین شخصیت دینی و ولایی فرزندان ما می تواند مؤثر باشد.15 گام سوم رعایت الزامات دوران بارداری: یکی دیگر از مقاطع و مراحل تأثیر گذار در تربیت نسل مهدوی دوران بارداری مادر است که در شکل گیری شالکه ی دینی فرزندان فوق العاده مؤثر است. کلیه ی حالات و رفتار ها و حتی خطورات فکری و ذهنی مادر در فرزند تأثیر گذار است. تجربه نشان می دهد خواندن در دعا هایی که تقویت کننده ی ارتباط با ائمه اطهار (ع) است می تواند در تربیت نسل مهدوی مؤثر باشد. اگر در آموزه های دینی در دوران بارداری سفارش به عنوان دعای چون جامعه کبیره، زیارت عاشورا، دعای عهد و دعا های فرج گردیده است. بدین جهت است که ارتباط مستدام مادر با این مضامین دعایی مستقیماً در جنین تأثیر گذار است و نسلی ولایت را می پروراند.16 علاوه بر این که لقمه حلال در دین داری و ولایت مداری در تربیت نقش دارد. غذایی روحانی نیز چنین است .خیال باطل و حرام و اندیشه گناه و خاطرات تلخ زن باردار، هم خود را نابود می کند و هم فرزندش را پس زن منتظر باید در حفظ خاطرات اندیشه ها عقاید واخلاق خود مراقب باشد چون بسیاری از مسائل از راه اندیشه به فرزند می رسد پس وظیفه مادر ، تنها این نیست با وضو ونام خدا بچه را شیر دهد این ها عبادتی مطلوب ظاهری است ولی دین از مادر می خواهد که اندیشه های خود را نیز مواظب باشد.17 گام چهارم: توجه به آموزه های کوچک ولی مهم در بدو تولد و دوران شیر دهی. برخی از مسائل کوچک اثرات در سرنوشت و شالکه ی دینی انسان دارد. از جمله ی آن ها که در دین مورد تأکید فراوان است مسئله بازکردن کام نوزاد هنگام تولد است. این که با چه چیز کام نوزاد شود می تواند در علایق و گرایش او در بزرگی تأثیر گذار باشد. در روایات متعددی آدابی جهت باز کردن کام نوزاد به ما رسیده است. از جمله: امام صادق (ع) فرمودند: «صحنکوااولادکمبماءالفرات» کام نوزادان خود را با آب فرات بردارید. از دیگر دستورات دینی مربوط به دوران بدو تولد گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ نوزاد است. مادرانی که توفیق ارتزاق فرزند خود با شیری که محصول لقمه ی حلال است را یابند و هم چنین مادری که با وضو به فرزند خود شیر می دهد و از ذکر و یاد خدا در هنگام شیر دهی غافل نمی شود قطعاً بیش از دیگران توفیق تربیت نسل مهدی باور و مهدی یاور را خواهد داشت. مادری که شیر او آمیخته با ذکر و یاد حضرت مهدی است و در طول شیر دهی خود ذکر و یاد امام را بر لب و قلب دارد؛ قطعاً این عشق و علاقه به فرزند او منتقل می شود چرا که تحقیقات روانشناسی حاکی از این مسئله است که کلیه ی عواطف، علاقه ها و دلبستگی های مادر هنگام شیردادن به فرزند هم منتقل می گردد.18 گام هفتم: القای محبت به ولی فدا در دوران کودکی و نوجوانی گر چه در نظام تربیتی اسلام هر گونه آموزش رسمی و سخت گیرانه در دوران کودکی مردود است و اصل بر آزاد و رها گذاردن کودک است. ولی این نکته مورد تأکید دین قرار گرفته است که دوران کودکی دوران شکل گیری شخصیت یعنی عاطفی، عقلی و ... کودک است. زن منتظر باید پایه های تربیت کودک و فرزندان خود را بر القای محبت امام زمان (علیه السلام) استوار نموده، دل و جان آنان را با روایت الطاف و حکایت های مهربانی آن حضرت به دوست و دشمن، نور و جلا بخشیم و آتش عشق و محبتش را در قلب های آنان شعله ور سازیم تا با تمام وجود به داشتن امامی این چنین مفتخر باشند و بنازند و ببالند که آقایی با این کرامت و بزرگی دارند.19 زن منتظر اگر بنا دارد که فرزندی مهدی یاور تربیت کند، باید بداند که هر چه محبت و دلباختگی و ارتباط قلبی او با حضرت بیشتر باشد به همان میزان می تواند این محبت و دلباختگی و عشق را به فرزند خود بدون آن که نیاز به آموزش رسمی باشد، انتقاد دهد. وقتی فرزند عشق سرشار مادر به امام زمان را مشاهده می کند و وقتی مادر فضای خانه را معطر به عطر یاد و ذکر حضرت می کند. این فضای آکنده از عشق و محبت، در ساختن شخصیتی محب و عاشق نسبت به امام زمان مؤثر خواهد بود.20 دوران نوجوانی در نظام تربیتی اسلام دوران اطاعت است. در این دوره باید آموزه های دینی به صورت آمیزه ای از احساس و عقل به بچه ها ارائه گردد. زیرا در این دوره نه دارای احساس و عواطف محض هستند و نه برخوردار از قدرت عقلانی، از این رو زن منتظر باید هنرمندانه با آمیختن عقل و احساس و گره زدن اندیشه و عاطفه و محبت، در پی عمق بخشی به محبت و عشق نوجوانان نسبت باشند. اگر پدران و مادران توفیق یابند که در این دوره عشق همراه با معرفت را در فرزندان خود ایجاد نمایند. تا حدودی توانسته اند به رسالت خود تربیت نسل ولایی عمل کنند.21 گام هفتم: ترویج محبت به ولی خدا در دوران جوانی دوران جوانی در نظام تربیتی اسلام دوره ی وزارت و همراه است. اگر پدر و مادر و مربیان تربیت توفیق یافته باشند، تمامی گام های مذکور را با موفقیت طی نمایند، جوان آنان در این دوره به بالا ترین مرحله ی تکامل اخلاقی، که در مرحله ی اخلاق مستقل و خود پیرو است. جوانی که تحت تربیت اصول صحیح قرار گرفته است به مرحله ای می رسد که به صورت خود جوش و با الهام درونی به دنبال ولی غدا حرکت می کند. زیرا وجود صفات پسندیده در حضرت جاذبه و کشش درونی به سوی انسان کامل در او ایجاد می کند. عقربه ی وجود او به صورت خود جوش و درونی به سمت انسان کامل حرکت می کند و نه تنها خود جذب وجود امام زمان می گردد و تمام وجود او را سرشار از عشق و محبت همراه با معرفت به امام عصر می گردد. بلکه می تواند ترویج دهنده ی فرهنگ مهدویت در بین گروه سنی خود باشد.22 زن منتظر به عنوان مربی در جامعه تعلیم و تربیت یک علم و فن و هنر است که موضوع آن در درجه اول، روح و جان آدمی است. از این شیوه های تربیتی حضرت فاطمه (ص) بهترین و مفید ترین الگو است. او با مدیریت صحیح تربیتی کلاسی پر از شور و محبت، سرشار از ایمان و اخلاص، اخلاق و انضباط، همکاری و مشارکت، ایثار و فداکاری و ده ها اصول اخلاقی دیگر که در مکتب می توان نام برد.23 تربیت و پرورش به دست والدین و مربیان است. یک زن به منزله ی مادر نمونه در مرحله اول و حال به عنوان معلم و مربی نمونه و در مرحله دوم، مسئولیت خطیری بر عهده دارد تا بتواند رسالت خود را به نحو احسن به انجام برساند. برای تربیت و پرورش افراد در جهت شکوفایی استعداد ها و جلوگیری از مرز رفتن توانایی هایشان را بایستی محیطی سالم به وجود آید و این محیط سالم ایجاد نمی شود مگر با افرادی چون زنان و مردان با ایمان و تقوا که در زندگی ، فرزندان پرورش دهند و در جامعه و محیط مدرسه آینده سازان صالح و زمینه سازان ظهور می سازند پس بر زنان است که کودکان و فرزندان جامعه را در محیط سالم مدرسه با روحی پاک و اخلاقی نیکو پرورش دهند تا با تربیت وآمادگی این انسان های پاک در آینده بر یاران و زمینه سازان ظهور افزوده گردد.24 د: وظایف زن منتظر در جامعه به عنوان مُبلغ زن، سازنده زیر بنای اخلاقی جامعه است از جمله قلمرو الگو بخشی حضرت فاطمه (ع) زندگی اجتماعی و سیاسی آن حضرت است . حیات اجتماعی بانوی اسلامی دراین بعد نیز برای شیفتگان مکتبش بسیاری درس آموز است .حضرت زهرا(ع) هرگز در یک نقطه از ابعاد توقف نداشت و به یک مرحله و یک بُعد از ابعاد آن هر پند مهم، اکتفا نکرد چرا که نه اسلام را محدود به بُعد عبادی و فردی اش می دانست و نه در رسالت و مسئولیت زن را تنها در خانه و تربیت فرزند. از این رو اهتمام به مسائلی خانه و خانواده و نیز مسائل عبادی اجتمایی نیز برایش مطرح و با ارزش بود.25 در فرهنگ اسلامی کسی که نقش دعوت کننده مردم را بر عهده می گیرد رسالت و مسئولیت سنگینی دارد لازم است خود بیش از هر کسی دیگر به آن چه مردم را به آن فرا می خواند پا بند می شود زیرا سخن آن گاه بر دل می نشیند که از دل برآمده باشد و تنها سخنی از دل بر می آید که از مرحله ادای زبانی فراتر رفته و به عمق جان را یافته باشد یک زن منتظر که می خواهد جامعه ی پیرامون خود را به سوی امام زمان(ع) فراخواند و آن ها را دعوت به توجه و انس بیش تر نسبت به آن حضرت کند .قطعاً باید خود پیش از دیگران با امام زمان (ع) رابطه معنوی برقرار کند و در زندگی فردی واجتماعی خود یاد و نام آن حضرت را همواره در نظر داشته باشد.26 به دلیل شرایط فرهنگی خاص حاکم بر برخی از محیط ها ، فعالیت تبلیغی و ترویجی چند ان ساده نیست و قطعاً و قطعاً مسائل و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت .از این اگر مبلغ این فرهنگ از ظرفیت و تحمل بالایی برخوردار نباشد چه بسا که پس از مدتی دچار یأس و دلسردی شود . در این شرایط تنها چیزی که می تواند ظرفیت و تحمل لازم را به فعالان در این حوزه ببخشد و پشتوانه ی لازم را برای آن ها فراهم کند ارتباط معنوی با امام عصر (ع) است.27 فعالیت ها تبلیغ ، چون هر عبادتی دیگر، نیت و اخلاص شرط اساسی بوده و بودن نیت خالصانه این فعالیت ها هیچ ثمری برای انجام دهندگان آن ها نخواهد داشت. یکی دیگر از وظایف زن مبلغ دعوت مردم و آشنا نمودن آنان با آن حضرت و پیش بردن و راهنمایی و هدایت آنان در این مسیر، سوق دادن آنان به بالاترین قله عرفان و شناخت آن حضرت است . زن منتظر باید علاوه بر حکمت علمی بوده دارای حکمت علمی بوده و به طور عمل مردم را با آن حضرت آشنا و عارف نماید تا بتوانند آن بزرگوار را الگو قرار داده و از طرفی ، زن منتظر باید علاوه بر حکمت علمی و عملی، موعظه و نصیحت نیز به کار گیرد و به دین وسیله مردم را به سوی آن حضرت ترغیب و تشویق کند.28 خداوند در قرآن کریم می فرماید : « أتامرونالناسباابر و تنسونأنفسکم وأنتمتتلونالکتابأفلا تعقلونن»29 طبق آیه واعظ بی عمل ، عاقل نیست . گرچه عالم است آن ها که مردم را به نیکی دعوت می کنند و تدریس . تألیف سخنرانی و ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند . عالمان غیر عاقل اند که نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب اند . چون اصلاح دیگران به صرف امر به معروف لفظی نیست.30 زن منتظر که نقش تبلیغ در جامعه دارد باید بداند ساده زیستی و زهد و پرهیز از رزق و برق و تجمّلات و جلوه های دنیوی از بارزترین ویژگی های یک مبلغ است یکی دیگر از وظایف یک دعوت کننده امر به معروف و نهی از منکر است .عظمت و ارزش بی بدیل امر به معروف و نهی از منکر به اندازه ای است که خدای تعالی خود نیز امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر می شمارد و با تعبیر ویژه قرآن کریم، امر به معروف و نهی از منکر را صفت مستمر و مداوم خود ذکر می کند. هر بنده ای به هر میزان که در مسیر امر به معروف و نهی از منکر، تلاش پیگیر داشته باشد، می تواند درجه ای از درجات بی پایان به اخلاق الله را کسب نماید.31 یک زن منتظر که به عنوان مبلغ در جامعه است باید همه تلاش خود را برای شناخت توطئه و نقشه هایی که در عصر حاضر از سوی نظریه پردازان و سیاستمداران غربی برای مقابله با اصول گرایی اسلامی و تحت سلطه در آوردن کشور های اسلامی مطرح می شود، به کار بندند و با جریان های خطرناک و سلطه طلبی چون (مسیحیت صهیونیستی) که امروزه با حاکمیت در کاخ سفید در پی نابودی همه کشور های اسلامی گسترش و توسعه نفوذ بنی اسرائیل در اراضی مقدس مسلمانان است پیش از پیش آشنا شوند.32 امام مهدی (عج) چنان جایگاه رفیعی در عالم هستی دارند که حتی ائمه معصومین (ع) خدمت به ایشان را افتخار خود دانسته و آرزو می کردند که خداوند توفیق خدمت به آن حضرت را نصیبشان فرماید. پس یک زن منتظر یا کسی که توفیق خدمت به آرمان ها و اهداف فرهنگ مهدوی را به دست می آورد، نه تنها منتهی بر امام عصر (عج) نداد، بلکه باید خدا را به خاطر توفیقی که نصیب او کرده شکر کند.33 پس یک مبلغ و ترویج فرهنگ مهدوی خود را از هر گونه انگیزه و غرضی جز کسب رضایت حضرت ولی (عج) و ادای وظیفه به ساحت مقدس آن حضرت فارغ سازد و با نیت خالصانه، به دور از هر گونه انگیزه مادی و بدون توجه به مدح و دم این و آن به فعالیت در این حوزه بپردازد. زن منتظر باید توجه کامل خود را به جایگاه و شأن رفیع امام عصر (عج) داشته باشد. یک مبلغ لازم در کلیه فعالیت های تبلیغی و ترویجی خود، نکات زیر را مورد توجه قرار دهد: الف) خودداری از به کار بردن کلمات و تعابیری که شایسته جایگاه و شأن رفیع امام عصر (عج) نیست؛ ب) رعایت نهایت ادب و احترام به هنگام بر زبان راندن نام آن حضرت و یاد کردن از ایشان؛ ج) ذکر اسلام و صلوات پس از نام بردن از آن حضرت و برخاستن به هنگام بیان نام خاص ایشان؛ د) خودداری از مطالب غیر ضروری در تبلیغ خویش.34 و) پرهیز از تعیین وقت ظهور مبلغ زن باید در جامعه بیشتر توجه اش به جوانان باشد. امام صادق (ع) خطاب به همه ی مبلغان و مربیان فرموده اند: «علیکم بالاحداثفاتهم اسرع الی کلی خیر» جوانان را در یابند که آنان به سوی هر خیری شتابان ترند. این جمله از زمینه های مساعد دوران جوانی برای کاشتن بذر محبت به امام زمان خبر می دهد. اگر زیبایی حکومت مهدوی ترسیم شود. هیچ چیزی به اندازه وجود مبارک امام زمان و برپایی حکومت جهانی حضرت مهدی برای جوان جاذبه ندارد؛ زیرا جوانان تحقق تمامی آرمان ها و آرزو های بلند خود را در پناه برپایی حکومت جهانی حضرت می بینند.35 پی نوشت 1. فواد افرامالبستانی، فرهنگ جدید (عربی به فارسی) ترجمه منجمد الطالب، مترجم محمد بندر ریگی، انتشارات اسلامی، قم، 1390، ص 711 2. احمد یاسیمطوری، انتظار سبز مهدوی، سایت راسخون، ص 2 3. فواد افرامالبستانی، همان کتاب، ص 485 4. مطهری مرتضی، مهدویت، بی جا، نشر دبیر خانه مطالعاتی بینش مطهری، تهران، بی تا، ص 134 5. محمد امین بالا دستیان و همکاران، نگین آفرینش، چ 30، نشر تراماسکنر، قم، ص 115 6. ابراهیم شفیعی سروستانی، انتظار باید ها و نباید ها، چ 7، نشر موعود عصر، تهران، 1387، ص 19 7. محمد امین بالا دستیان و همکاران، همان کتاب، ص 116 8. همان کتاب، ص 129 9. فاطمه زهرا ستار، وظایف فردی زن منتظر، سایت تبیان، ص 5 10. محمد امین بالا دستیان و همکاران، همان کتاب، ص 107 11. رضوان باقری، وظایف فردی زن منتظر، سایت تبیان، ص 10 12. رفیعی علی، سیره ی فاطمی، چ 3، نشر زمزم هدایت، قم، 1387، ص 135 13. همان کتاب، ص 129 14. مریم معین الاسلام،زن منتظر و منتظر پروری، سایت راسخون، ص 16 15. همان، ص 26 16. همان، ص 38 17. ر . ک، جواد آملی، زن آیینه جلال و جمال، چ 19، نشر إسرا، قم، 1388،ص 137 18. ر . ک، مریم معین الاسلام، همان پایان نامه 19. علی هدایتیان،آشتی با امام عصر (ع)، نشر حاذق، چ دوم، قم، 1385، ص 110 20. مریم معین الاسلام، همان پایان نامه، ص 45 21. همان، ص 48 22. ر . ک، مریم معین الاسلام، همان پایان نامه 23. علی رفیعی، همان کتاب، ص 138 24. فاطمه زهرا ستار، همان مقاله، ص 12 25. علی رفیعی، همان کتاب، ص 147 26. ابراهیم شفیعی سروستانی، معرفت به امام زمان (ع) و تکلیف منتظران، چ3، نشر موعود عصر، تهران، 1387، ص 357 27. همان کتاب، ص 385 28. ر . ک، محمد رضا حسینی مطلق، راه وصال، چ 16، انتشارات نصایح، قم، آذر 1385، ص 30 29. سوره بقره، آیه 34 30. جوادی آملی، همان کتاب، ص 222 31. عباس چراغ چشم، تربیت، چ اول، نشر کانون اندیشه، تهران، 1389، ص 62 32. ابراهیم شفیعی سروستانی، همان کتاب، ص 367 33. همان کتاب، ص 363 34. همان کتاب، ص 366


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :